X

مراقبت از بیماران سکته قلبی و سکته مغزی در منزل

02632711000 تلفن تماس

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

مراقبت از بیماران سکته مغزی در منزل نیازمند آگاهی و توجه بیشتر است و پرستار باید با توجه بیشتر وضعیت بیمار را به طور منظم و مکرر کنترل و بررسی نماید و هم چنین اصول مراقبتی را در صورت بروز مشکل به کار ببندد. 

این بیماری ممکن است یه صورت کوتاه مدت یا بلند مدت برای بیماران مشکل آفرین باشد بنابراین علم پرستار از این اتفاقات و روش های مقابله با آن ها بسیار ضروری و لازم است. داروهای تجویزی برای این بیماران می تواند عوارضی را بدنبال داشته باشد. صدمات مغزی، عوارض سکته مغزی و درمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.اگر برای نگهداری از بیمار سکته مغزی به دنبال پرستار خوب می گردید، روی ما حساب کنید.

مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

پرستاری از بیمار سکته قلبی در منزل

همانطور که گفته شد امروزه بروز انواع سکته ها مخصوصا سکته قلبی در افراد مختلف بسیار دیده میشود و یکی از دغدغه هایی که بیشتر افراد با آن مواجه هستند پرستاری از بیمار سکته قلبی در منزل یا بیمارستان است.

سکته به عبارت و نامی کاملا آشنا تبدیل شده است که برای هر فردی در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد اما اگر اطرافیان بیمار ندانند که در هنگام مشاهده علائم باید چه کنند یا پرستار بیمار سکته قلبی دقیقا نداند که باید چگونه از بیمار سکته قلبی مراقبت و پرستاری کند ، یک کار اشتباه ممکن است منجر به مرگ فرد بیمار شود به همین علت ما به شما پیشنهاد میکنیم در صورت مشاهده هر نوع علائم و نشانه سکته قلبی در همان لحظه درخواست خدمات ویزیت پزشک در منزل کنید. البته فراموش نکنیم سکته قلبی همیشه با درد شدید همراه نیست، بلکه ممکن است حتی یک سوزش خفیف پشت جناغ که بیش از چند دقیقه طول بکشد، حاکی از بروز سکته قلبی در فرد باشد.

با علائم سکته قلبی در سالمندان آشنا شوید.

پرستاری از بیمار سکته قلبی در منزل

علائم و نشانه های سکته مغزی چیست؟

  • ضعف و بی حس شدن اعضای بدن مانند :صورت، دست، پا معمولا در یک سمت بدن
  • فلج شدن صورت، دست و پا بعد از بی حس شدن آن
  • عدم وجود تعادل و مشکل در صحبت نمودن
  • مشکل در غذا خوردن و بلعیدن
  • احساس سوزش در قسمت هایی از بدن
  • کم بینا شدن و در مواقعی از دست دادن بینایی مخصوصا در یک جشم
  • سردرد داشتن
  • اختلال در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
  • داشتن حس سرگیجه داشتن و در مواقعی بی اختیاری ادرار
علائم و نشانه های سکته مغزی چیست؟

علائم و نشانه های سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی هم مانند سایر بیماری ها و سکته ها دارای نشانه هایی است که بهتر است در صورت مشاهده چنین علائمی یا پزشک به خانه بیاورید یا درخواست اعزام آمبولانس به محل داشته باشید.

این علاوم و نشانه ها عبارتند از :

درد قفسه سینه: درد در قفسه سینه مخصوصا در قسمت چپ بدن یکی از رایج ترین نشانه های سکته قلبی است که مشاهده میشود.

اضطراب: داشتن اضطراب بی دلیل و هیجان و استرس بیجا در افراد مخصوصا خانم ها یکی دیگر از نشانه های سکته قلبی میباشد.

تهوع یا استفراغ: ممکن است همیشه تهوع یا استفراغ برای سکته مغزی نباشد اما این مورد هم یکی از علائم و نشانه های سکته قلبی است.

تعریق بدن، درد زیر بازو، سرفه‌های مداوم، احساس گیجی یا غش، خستگی از دیگر علایم سکته قلبی می باشد.

 

علائم و نشانه های سکته قلبی چیست؟

عوارض بیماری سکته مغزی

از عوارض بیماری سکته مغزی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • فلج شدن وضعف و ناتوانی های حرکتی
  • اختلال در صحبت کردن و غذا خوردن
  • از دست دادن حافظه و سخت بودن یادآوری و فکر کردن
  • مشکلات احساسی
  • بی اختیاری در ادرار 

نکات مهم در مورد پرستار بیمار سکته ای در منزل

  1. سعی کنید هر چند ساعت یک بار بیمار سکته ای که در رختخواب است را جابجا کنید. چون  قسمت هایی از بدن او که بی حس است و وقتی تحت فشار قرار می گیرد بیمار نمی تواند فشار وارده را احساس کند و امکان دارد دچار زخم بستر شود . افرادی که وظیفه ی مراقبت از بیمار سکته ای دارند سعی کنند پوست بیمار را به صورت ملایم ماساژ دهند همچنین تغذیه مناسب و سالم می تواند سلامت بیمار سکته ای را افزایش دهد.
  2. وقتی بیمار سکته ای که بر روی تخت است و می خواهید او را به پهلو بخوابانید باید یک بالشت بین پاهای او قرار دهید و سعی کنید پاهای او زیاد خمیده نباشد چون باعث سخت شدن جریان خون می شود.
  3. پرستار بیمار سکته ای باید روزی یک بار به مدت 15 تا 30 دقیقه بیمار را به حالت دمر بخواباند و بعد یک بالشت زیر او قرار دهد، طوری که بالشت تقریبا از ناف تا وسط ران او باشد . این کار باعث می شود که ماهیچه های پشت ران و کمر کشیده شود که  بسیار برای بیمار مفید می باشد.
  4. مراقب بیمار سکته ای هنگامی که بیمار به بغل می خوابد حتما یک بالشت کوچک زیر بازوهای او قرار دهد تا شانه به بدن نچسبد .
  5. پرستار باید روزی چند بار با بیمار سکته ای حرکات نرمشی کار کند. یکی از این حرکات به این صورت می باشد که بیمار انگشتان خود را قلاب کرده و دست خود را به جلو صاف کند( تا می تواند کتف را به جلو بکشد ) و آرام آرام بدون شکسته شدن آرنج، به بالای سر ببرد . تا جایی که بیمار توان دارد این کار را تکرار کند . این کار باعث کاهش درد های مفصلی در شانه می شود.
  6. مراقب باید به بیمار سکته ای کمک کند و او را تشویق به انجام نرمش های ورزشی کند مخصوصا اندام هایی که در اثر سکته بی حس شده اند. همچنین  سعی کند قسمت هایی که بی حس هستند را مالش دهد تا عصب های آن به مرور زمان فعال شوند.
  7. بعضی وقتها بیمار را تشویق کنید که خودش از تخت پایین بیاید و یا خودش راه برود اما مراقب باشید که زمین نخورد.
  8. مراقبین سعی کنند بیمار سکته ای را تشویق کنند که بیشتر اوقات کارهای شخصی خود را انجام دهند. مانند خوردن غذا ، شانه زدن ، لباس پوشیدن ، ریش زدن ، حمام کردن و … اما همیشه در کنار او باشید تا خدایی نکرده اتفاقی برای بیمار پیش نیافتد.
  9. همیشه مراقب باید به بیمار سکته ای به صورت نشسته غذا دهد یا اینکه روی صندلی باشد . معمولا غذاهای کم چرب و کم نمک به بیمار دهید. (مراقبین همیشه هنگام غذا دادن لقمه های کوچک به بیمار سکته ای دهند)
  10. سعی کنید در داخل منزل ، مسیرهایی که بیمار تردد دارد از دستگیره هایی که به دیوار نصب می شود استفاده کنید . همچنین دستگیره برای مکان هایی مانند حمام ، دستشویی نصب شود. از جلو دری ها برای حمام و دستشویی حتما استفاده کنید. به جای پله می توانید پله های ریلی نصب کنید.
  11. بیشتر افراد سکته ای دچار نقص گفتاری می شوند یعنی نمی توانند صحبت کنند یا به سختی صحبت می کنند. پرستار باید برنامه ای مشخص برای تمرین های گفتاری با بیمار را داشته باشد.

 

تماس بگیرید