X

نشانه های آلزایمر در سالمندان - روش های موثر درمانی

02632711000 تلفن تماس
نشانه های آلزایمر در سالمندان
آگاهی از نشانه ها و علائم بیماری آلزایمر در سالمندان می تواند در پیشگیری و تشدید این بیماری در افراد بسیار موثر باشد. در حال حاضر به طور صد در صد نمی توان از ابتلا افراد به آلزایمر جلوگیری نمود اما می توان از شدت این بیماری کاست.
مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

آلزایمر، Alzheimer یکی از بیماری هایی است که تعدادی از سالمندان با آن دست و پنجه نرم می کنند. شدت بیماری می تواند کم یا زیاد باشد اما در هر صورت خود فرد بیمار و خانواده او را دچار دردسر می کند. آگاهی از علائم و نشانه های آلزایمر درسالمندان می تواند در تشخیص سریع این بیماری موثر باشد. با تشخیص به موقع می توان جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت و با استفاده از روش های درمانی موثر آلزایمر در سالمندان را کنترل نمود.

نشانه های بروز آلزایمر در سالمندان

آلزایمر (کوچک شدن مغز) بیماری است که افراد مسن معمولا به آن دچار می شوند. اما اگر این بیماری را سریع شناسایی کنید می توانید تا حد زیادی از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. توجه نمایید هرگز به این نشانه ها بی توجه نباشید که می تواند یک زنگ خطر برای ابتلا به آلزایمر و مشکلات ناشی از آن باشد. هر چه سریع تر با پزشک مشورت نمایید تا در صورت ابتلا به آلزایمر از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. از مهم ترین نشانه های آلزایمر در سالمندان می توان به موارد ذیل اشاره نمود. توجه نمایید اگر این موارد و نشانه ها تبدیل به یک الگوی تکراری شود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

  • فراموشی، اختلال حافظه (فراموش کردن تاریخ ها، اطلاعاتی که به تازگی یاد گرفته اند و ...)
  • بی علاقه گی، از انجام کارهای اجتماعی سر باز می زنند. نسبت با سایر افراد بی توجه می شوند.
  • اضطراب و افسردگی
  • تغییر در بینایی
  • ضعف بیان و فراموش کردن کلمات
  • ضعف در تصمیم گیری
  • جابجا گذاشتن اجسام(ممکن است کلید را در یخچال قرار دهد و یا موارد دیگر)

اگر بیماری آلزایمر در سالمندان در مراحل اولیه شناسایی و مورد درمان قرار نگیرد در مراحل پیشرفته، نگهداری از این افراد بسیار سخت و مشکل خواهد شد و شما برای نگهداری بهتر مجبور خواهید بود از یک پرستار سالمند کمک بگیرید. نگهداری سالمندان که دارای آلزایمر شدید هستند بسیار مشکل است زیرا این افراد حتی در موارد مانند غذا خوردن و اجابت مزاج نیز دچار مشکل خواهند شد. استفاده از خدمات پرستار سالمند در منزل می تواند در نگهداری اصولی این افراد و همچنین افزایش کیفیت افراد خانواده موثر باشد.

نشانه های بروز آلزایمر در سالمندان

روش های درمان آلزایمر

آلزایمر از بیماری هایی است که در صورت ابتلا به آن راه درمانی صد در صدی ندارد و تنها می تواند از پیشرفت سریع این بیماری جلوگیری نمایید. آلزایمر در ابتدا با فراموشی های جرئی و ساده شروع می شود و ممکن است از دید خانواده و فرد عادی جلوه کند اما اگر به پزشک مراحعه نکنند به تدریج نشانه ها تشدید شده و فرد و خانواده را دچار چالش های دردسر سازی می کند. 

برای درمان و پیشگیری از تشدید بیماری آلزایمر در سالمندان باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه نمایید. پزشک پس از تشخیص آلزایمر و میزان شدت آن داروهای لازم را تجویز خواهد نمود. همچنین برای کنترل بهتر بیماری بهتر است به یک روانپزشک (اعصاب و روان) نیز مرااجعه نمایید. در کنار درمان دارویی از درمان تکمیلی و روش های غیردارویی مثل روان درمانی، گفتاردرمانی، کار درمانی، ماساژدرمانی و ..نیز میتواید بهره ببرید. انجام برخی فعالیتها مانند ورزش، پیاده روی، تحریک حواس پنجگانه از طریق محرکهای خوشایند و …می تواند به جلوگیری از افزایش بیماری کمک نماید.

با شرایط نگهداری از سالمند آلزایمری آشنا شوید.

روش های تشخیص بیمار آلزایمر در سالمندان

برای تشخیص آلزامیر توصیه می شود یکی از اعضای خانواده به همراه فرد سالمند به پزشک مراجعه کنند. آزمایش ها به تنهایی راه تشخیص بیماری نیست و باید علایم و رفتار بیمار هم به پزشک شرح داد شود. 

  1. آزمایش خون
  2. آزمایش تصویربرداری از مغز مانند سی تی اسکن یا ام آر آی از سر
  3. پونکسیون کمری جهت بررسی وجود برخی از پروتئین‌ها در مایع نخاعی
  4. نوار مغزی
  5. بررسی‌های تصویربرداری مغزی شامل توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و توموگرافی رایانه‌ ای تک فوتونی (SPECT)

پس از تشخیص آلزایمر و میزان آن داروهای لازم برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تجویز می شود. برای بیماری آلزایمر معمولا از اصطلاح کوچک شدن مغز هم استفاده می کنند.

آشنایی با مراحل مختلف بیماری آلزایمر

روش های درمان آلزایمر در سالمندان

آلزایمر در سالمندان می تواند دارای سه مرحله خفیف، متوسط و شدید می باشد. 

آلزایمر خفیف عدم تمایل به حضور در جمع و روابط اجتماعی، اجتناب از قرارگیری در موقعیت های جدید، فراموشی های جزئی، 
آلزایمر با نشانه های متوسه مشکل در تشخیص دوستان و فامیل، مشکل در خواندن و نوشتن، گم شدن در مکان های آشنا، مشکل در امور روزانه
مرحله پیشرفته آلزایمر عدم توانایی در برقراری ارتباط، فراموشی کامل اعضای خانواده، از دست دادن کنترل روده و یا مثانه، عدم توانایی در انجام کارهای شخصی

طول عمر بیماران مبتلا به آلزایمر چقدر است؟

پیشرفت بیماری آلزایمر تدریجی و تخریبی است و معمولا از به متوسط از زمان شروع علائم این بیماری تا هنگام مرگ 5 تا 9 سال طول میکشد. به طور کلی همه چیز به میزان بیماری و چگونگی استفاده از راکارها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بستگی دارد. مراحل پیشرفته بیماری آلزایمر به طور میانگین بین یک سال و نیم تا دو سال طول می کشد اما 20 تا 30 درصد بیماران ممکن است تا 15 یا 20 سال نیز عمر کنند. بنابر گزارش مرکز کنترل و پیشگری بیماری آمریکا ، آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در این کشور محسوب می شود.تشخیص نهائی بیماری آلزایمر متکی به معاینه نو روپاتولوژیک خود فرد است (یعنی نمونه برداری از مغز) با این همه تشخیص در عمل پس از رد سایر علل زوال عقل گذاشته میشود. بیماری آلزایمر با ژنتیک ارتباط تنگاتنگی دارد تا 40 % بیماران مبتلا به آلزایمر سابقه خانوادگی آلزایمر دارند. علیرغم پیشرفت هایی که در زمینه ی تولید دارو صورت گرفته و شناخت بهتری که از بیماری آلزایمر به دست آمده، هنوز دارو یا مکملی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر وجود ندارد.

تاثیر کلسترول خوب بر آلزایمر

کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) برای سلامتی ضروری است. هنوز تاثیر HDL بر مغز به طور کامل شناخته نشده است.  بیماری آلزایمر اختلالی است که بر توانایی افراد برای تفکر و عملکرد در زندگی روزمره تأثیر می گذارد. محققان هنوز در حال کار بر روی توسعه درمان ها و درک این وضعیت هستند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که سطوح بالاتر لیپوپروتئین های کوچک با چگالی بالا ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

منبع مقاله: medicalnewstoday.com



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید