X

پانسمان انواع زخم در منزل

02632711000 تلفن تماس
پانسمان زخم در منزل

ضدعفونی و پانسمان زخم در منزل میتواند یکی از نیاز های عادی هر فردی باشد که ممکن است قسمتی از بدن خود را ببرد و یا بعد از عمل جراحی نیاز به تعویض پانسمان زخم در منزل داشته باشد.به همین علت میتوانید از پرستاران و تجهیزات مجموعه استفاده کنید

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

عدم دسترسی به پزشک در تمامی روز های هفته حتی ایام تعطیل ، مشکلات ترافیک درون شهری یا برون شهری ، عدم توانایی جابجایی بیماران سالمند ، نیاز به استفاده از خدمات پزشکی و درمان در منزل و خدمات پرستاری در منزل را چند برابر کرده است و مجموعه هم آماده خدمت رسانی در تمامی ساعات شبانه روز در هر مکانی میباشد.

پانسمان انواع زخم هم یکی از نیاز های بیماران است که باید توسط افراد متخصص همراه با تجهیزات پزشکی انجام شود تا زخم بهبود یابد و اگر این کار توسط فردی نابلد و طبق اصول انجام نشود یا زخم درمان نمیشود و یا زمان درمان زیاد میشود.

پانسمان عبارت است از انجام عملی که طی آن زخم از آلودگیهای محیط اطراف محفوظ مانده و با ضدعفونی کننده های مخصوص زخم توسط کارشناس به روش استریل انجام می شود.

 

انواع زخم

  • خراشیدگی یا ساییدگی

این زخم در اثر ساییده شدن لایه فوقانی پوست ایجاد می‌شود. به دلیل آن‌که بیشتر اعصاب این لایه آسیب می‌بینند، زخم دردناک، ولی خونریزی قابل توجه نیست. خراشیدگی اگر وسیع باشد یا ذرات خاک یا اجسام خارجی در آن فرورفته باشد، می‌تواند جدی و خطرناک باشد.
اقدامات : چنانچه جسم خارجی به طور سطحی در پوست فرورفته است، آن را به آرامی با آب و صابون بشویید و زخم را با بتادین، ضدعفونی و پانسمان کنید.

  • بریدگی

زخمی است که لبه‌های صاف داشته و شبیه بریدگی جراحی یا بریدگی با لبه کاغذ است. این زخم، سوزش زیادی داشته و شدت خونریزی در این نوع زخم، بسته به عمق بریدگی، محل و اندازه زخم متفاوت است.

  • پاره‌شدگی

زخمی است عمیق که دارای لبه‌های ناصاف بوده و در اثر اجسام تیزی مانند شیشه ایجاد می‌شود. در این جراحت، بافت‌های زیرین پوست آسیب دیده و احتمال خونریزی شدید زیاد است.
اقدامات : در بریدگی و پاره‌شدگی اولویت با کنترل خونریزی به وسیله فشار مستقیم است. لبه‌های زخم را به هم نزدیک کنید. عضو را بی‌حرکت و کمی بالاتر از سطح قلب قرار داده تا از درد و خونریزی آن کاسته شود. چنانچه جسم خارجی در زخم باقی مانده آن را خارج نکنید. زخم را ضدعفونی و پانسمان کنید و مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

  • کنده‌شدگی

زخمی است که قسمتی از پوست یا عضله از بدن جدا یا آویخته شود.
اقدامات : سطح زخم را تمیز و جلوی خونریزی را بگیرید. اگر قسمتی از پوست یا عضله آویزان شده آن را در محل اولیه خود قرار دهید و روی آن را ببندید و بلافاصله مصدوم را به مرکز درمانی برسانید.

  • سوراخ‌شدگی

زخمی عمیق که در اثر وارد شدن یک جسم نوک تیز ایجاد می‌شود. این جراحت همیشه باعث خونریزی شدید نمی‌شود، ولی در سوراخ‌شدگی‌های شکم و قفسه سینه ،احتمال خونریزی‌های شدید و مرگ زیاد است.
اقدامات : ابتدا اجازه دهید چند لحظه‌ای خونریزی جریان یابد تا میکروب‌های داخل زخم به همراه خون خارج شوند. محل زخم را ضدعفونی کنید و در صورتی که جسم خارجی در آن فرورفته است، آن را خارج نکنید، چرا که با خروج جسم بر شدت خونریزی افزوده می‌شود. بنابراین جسم را با پانسمان ثابت کنید و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنید.

  • قطع عضو

این جراحت شدیدترین نوع زخم‌های خونریزی دهنده است و اغلب به دلیل یک جسم برنده صنعتی آلوده اتفاق می‌افتد.
اقدامات : خونریزی را با وارد کردن فشار مستقیم و بالا نگه داشتن عضو متوقف کنید. برای مراقبت از عضو قطع شده، آن را در یک گاز استریل یا دستمال تمیز بپیچانید و بعد درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سر آن را محکم گره بزنید. سپس کیسه حاوی عضو قطع شده را داخل یک کیسه یخ قرار دهید. کیسه حامل عضو و مصدوم را به بیمارستان انتقال دهید.

 

خدمات پانسمان زخم در منزل

پانسمان زخم

امروزه روش‌های درمانی مختلفی برای زخم‌های سطحی و عمقی وجود داد که در صورت نادیده گرفتن ممکن است درد شدیدی را برای فرد به دنبال داشته باشد. به طور طبیعی اگر شما دچار تصادف یا مصدومیت شده باشید، در بدنتان زخم ایجاد میشود و البته به شرایط  و علائم زخم میتوانید راه حل مناسبی را برای درمان انتخاب کرد. بسیاری از افراد برای بهبود سرعت درمان زخم راه حل های خانگی را انتخاب میکنند.

خراشیدگی در پوست توسط ساییدن یا بریدن خارجی ترین لایه پوست ایجاد می‌شود. خراشیدگی یک زخم سطحی در نظر گرفته می‌شود ولی در اکثر موارد می‌تواند دردناک باشد اما به راحتی با استفاده از لوازم سطحی قابل درمان و کنترل است. در این مورد ممکن است خطر خون ریزی جدی باشد و باعث عفونت شود. در چنین مواقعی نیاز به خدمات ویزیت پزشک در منزل برای برای تشخیص نوع زخم و روش درمان برای جلوگیری از خون ریزی می‌باشد.

خراشیدگی‌های جزئی تا یک یا دو هفته قابل درمان خواهند بود. سوراخ شدن پوست عموما توسط یک جسم تیز با فشار به داخل بافت پوست نفوذ می‌کند اما ممکن است در ظاهر بسیار کوچک و سطحی باشد اما باعث خونریزی‌های داخلی و عفونی شود. زخم‌های باز از شکستگی داخلی یا خارجی در بافت بدن مخصوصا پوست انسان ظاهر می‌شود و تقریبا تمام افراد این زخم‌ها را در بدن خود تجربه کردند و بیشتر این زخم‌ها از برخورد اشیا تیز و برنده و تصادفات شدید به وجود می‌آیند. اگر تا 20 دقیقه خون ریزی بند نیامد باید با اورژانس تماس بگیرید تا بیمار را به بیمارستان منتقل کند البته راه دیگری هم وجود دارد که شما می‌توانید با مرکز رازی تماس بگیرید و بعد از مشاوره با متخصصان درخواست پزشک متخصص برای درمان زخم در منزل را داشته باشید تا در سریع ترین فرصت با تجهیزات مورد نیاز در محل حاضر شود.

 

مشخصات پوشش پانسمان زخم

1. تمیز و بدون آلودگی میکروبی باشد تا ضمن اینکه مانع رسیدن میکروب ها به سطح زخم شده و خود نیز سبب آلودگی مجدد آن نگردد.
2. اکسیژن هوا بتواند به سطح زخم و اطراف آن برسد.
3. امکان تبخیر پوست از زیر پانسمان مهیا باشد، زیرا در غیر این صورت، پوست مرطوب شده، پانسمان خیس می شود و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می شود.
4. از جنسی باشد که به زخم نچسبد زیرا احتمال دارد در هنگام برداشتن از روی زخم به بافت های در حال ترمیم صدمه بزند، پنبه برای پانسمان مناسب نیست.
5. به اندازه کافی بزرگ باشد که تمام سطح زخم را بپوشاند و لبه آن حداقل دو سانتی متر از لبه زخم جلوتر باشد.

 

وسایل مورد نیاز برای پانسمان در منزل

وسایل مورد نیاز برای پانسمان زخم در منزل، بستگی به نوع زخم و وسعت آن دارد ولی معمولا برای پانسمان به لوازم زیر نیاز است: پنس، قیچی، گاز، پنبه، پد، محلول های ضدعفونی کننده، آب مقطر، سرم فیزیولوژی و چسب.


نحوه تعویض پانسمان زخم در منزل

1. ابتدا باید دست ها را با آب گرم و صابون کاملا شست وبدون خشک کردن با حوله، صبر کرد تا خشک شود.
2. پانسمان قبلی زخم خود را در جهت رویش موهای بدن، از روی زخم به آرامی جدا کنید.
3. پانسمان قبلی را دور بیندازید و دست های خود را بشویید. اگر زخم دچار عفونت شده است، پانسمان جداکرده را درون کیسه فریزر قرار دهید و درب آن را محکم ببندید. سپس در سطل زباله بیندازید .
4. سرم فیزیولوژی را با استفاده از سرنگ پالستیکی روی زخم بریزید تا محل را ضدعفونی کند
5. پس از شستشوی محل زخم، با استفاده از گاز استریل، هر گونه اضافاتی که بر روی زخم مانده است را پاک کنید. این کار را با آرامی انجام دهید تا موجب خونریزی بیشتر نشود. از گاز استریل برای خشک کردن محل زخم نیز میتوانید استفاده کنید.
6. با دقت بسیار، پانسمان جدید را روی زخم ببندید. از تماس پانسمان جدید با هر گونه شی خودداری کنید.


دلایل تعویض پانسمان زخم

دلایل تعویض پانسمان زخم

  • آلودگی پانسمان

یکی از مهم ترین دلایل تعویض پانسمان زخم آلوده شدن پانسمان با عفونت یا خون است.

  • محیط زندگی

اگر شرایط زندگی به گونه ای باشد که پانسمان طی مدت کوتاهی کثیف می شود، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. بنابراین به همه افراد نمی توان توصیه واحدی کرد که طی زمان مشخصی پانسمان را عوض کنند؛ مثال فردی که در بیمارستان بستری است، با کسی که طی روز دایما در حال جابجایی و تحرک است، فرق می کند .

  • محل زخم

محل زخم می تواند دلیلی برای زمان تعویض پانسمان آن باشد، مثال اگر پانسمان در قسمت مفاصل قرار داشته باشد (مفصل آرنج یا زانو که دایما در حال حرکت است) در مقایسه با پانسمان زخمی که در محل بی تحرک قرار دارد مثل شکم و یا پشت، بیشتر احتمال دارد که دچار مشکل شود و فرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کند.

  • جنس پانسمان

برخی پانسمان ها، جنس مقاوم تر و بهتری نسبت به بقیه دارند. بنابراین میزان تعویض پانسمان در حالت غیرمقاوم افزایش می یابد .

 

نکات الزامی در پانسمان زخم

  1. هر گونه نشانه عفونت در محل زخم (قرمزی،سوزش، ترشح غلیظ و سبز و یا بوی زننده) را به پزشک اطلاع دهید.
  2. هنگام پانسمان از سرفه و عطسه مستقیم روی زخم یا صحبت کردن که باعث آلوده شدن زخم می شود، خودداری کنید.
  3. اگر سرم فیزیولوژی برای شست و شوی زخم در دسترس ندارید می توانید ۹ گرم نمک را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و به جای سرم جهت شست وشوی زخم استفاده کنید.
  4. اندازه گازی که روی زخم گذاشته می شود بستگی به وسعت زخم دارد. مهم این است که باید کاملا زخم و اطراف آن را بپوشاند.
  5. هرگز پنبه یا گازی که برای نظافت اطراف زخم به کار می رود را روی زخم نمالید.
  6. هرگز پنبه را مستقیما روی زخم قرار ندهید. زیرا پس از خشک شدن، کندن آن مشکل و دردناک است.

پانسمان زخم و تعویض پانسمان زخم در منزل با مجموعه رازی

موسسه رازی ارائه دهنده خدمات پرستار بیمار در منزل با روش های اصولی و تجهیزات به روز و بهداشتی است که امکانات لازم در منزل را نسبت به وضعیت بیمار فراهم میکند.

پرستاران ما پانسمان زخم در منزل و یا تعویض پانسمان زخم در منزل را با روش های پانسمان نوین ، ماگوتراپی و وکیوم تراپی که از بهترین روش های پانسمان زخم در دنیا هستند استفاده میکنند تا شما بیماران عزیز نگران درمان زخم های خود نباشید.

پانسمان در منزل برای انواع زخم های زیر انجام میشوند : 

  • زخم بستر
  • زخم دیابتی
  • زخم عروقی
  • زخم نوروپاتی
  • زخم جراحی

پانسمان و تعویض پانسمان زخم در منزل

پانسمان زخم در منزل

امروزه بیشتر زخم‌های جزئی را میتوان در منزل درمان کرد ولی رعایت نکاتی که برای ضد عفونی کردن زخم‌ها رعایت می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. ابتدا شما باید زخم را بشورید تا کامل ضد عفونی شود و هیچ خاک یا آلودگی نداشته باشد روی زخم را فشار دهید تا خون ریزی کنترل شود. برای پانسمان زخم در منزل باید از باند استریل شده استفاده کنید که به مدت 5 روز زخم را خشک نگه دارد. زخم‌های ایجاد شده در بدن معمولا با دردهای فراوانی مواجه است می‌توانید قبل از رسیدن پزشک متخصص از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید. هیچوقت از آسپیرین استفاده نکنید چون باعث بیشتر شدن خون‌ریزی شما می‌شود. در صورت داشتن کبودی یا تورم، آن را با یخ بپوشانید و از برداشتن دلمه زخم پرهیز کنید. اگر قرار است زمان زیادی را در خارج از منزل در برابر آفتاب باشید تا زمان بهبودی کامل، آن ناحیه را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

 

پانسمان زخم کیست مویی در منزل

کیست مویی بیماری ای است که کیست در قسمت بالای باسن تشکیل میشود و احتمال بازگشت موی بدن به داخل بدن وجود دارد که اگر این مشکل پیش بیاید فرد بیمار باید عمل جراحی انجام دهد تا درمان شود.همچنین بعد از عمل جراحی نیز باید به طور مداوم پانسمان زخم انجام شود که میتوانید برای این کار از مجموعه رازی استفاده کنید.

پانسمان کیست مویی حدودا یک هفته دردناک است و ترشحات دارد و همچنین هر روز باید تعویض پانسمان انجام شود.

در هفته اول پرستاران متخصص ما پانسمان را با وسایل استریل انجام میدهند البته نکته مورد نظر این است که بیمار بهتر است قبل تعویض پانسمان دوش بگیرد و گاز داخل زخم را به آرامی خارج کند و بعد پانسمان انجام شود فقط در این هنگام کاملا مراقب باشید که بخیه زخم های شما باز نشود و اگر هم این اتفاق افتاد اصلا نگران نباشید و با خونسردی کامل با ما تماس بگیرید و از خدمات بخیه زدن در منزل ما استفاده کنید.

معمولا بعد از یک هفته زخم بهبود نسبی میابد ‌و بیمار میتواند هنگام دوش گرفتن با گاز استریل و شامپو بچه داخل زخم را شستشو داده سپس پانسمان کند.

با مشورت پزشک معالج میتوانید از پماد های کمک کننده بهبود زخم نیز استفاده کنید البته بهتراست هفته اول از این پمادها استفاده نشود.

 

پانسمان زخم بستر در منزل

برخی افراد هستند که بنا بر دلایلی مجبورند به مدت طولانی در بستر بمانند و همیشه ترس زخم شدن بدن که اصطلاحا به آن زخم بستر میگویند را دارند و این زخم ها به علت این است که پوست دچار ساییدگی میشود.

زمانی که قسمتی از پوست دچار ساییدگی گردید باکتری ها و میکروارگانیسم ها از آن قسمت وارد بدن فرد می‌شود. آن قسمت را به صورت کامل عفونی و درگیر می نمایند. بر خلاف تصور عموم که زخم بستر را زخمی سطحی می انگارند زخم بستر بدترین نوع زخم درمیان آسیب دیدگی های پوست می باشد. زیرا هنگامی که شما پوست را نگاه می کنید فقط یک ساییدگی یا خراشیدگی و یا عفونت سطحی را نظاره گر هستید. اما زمانی که قسمتی از پوست دبرید گردید متوجه می‌شوید که عفونت به لایه‌های زیرین پوست رسوخ کرده است و از آن به اصطلاح کوه یخ  نام می برند.

درست است که این زخم خیلی دردناک و عذاب آور است اما در مجموعه ما خدماتی توسط متخصصان ارائه میشود برای درمان زخم بستر و همچنین درمان زخم دیابتیک در کمترین زمان همراه با مراقبت های ویژه.

درمان و پانسمان زخم بستر کار هر پرستاری نمیباشد و پرستار مورد نظر حتما باید دوره های پانسمان زخم بستر را گذرانده باشد تا بتواند به بهترین شکل و طبق اصول و قواعد این کار را برای بیماران انجام دهد.

پانسمان زخم بستر اگر درست انجام نشود روند درمان و بهبود بیمار را کاهش میدهد.به همین دلیل پرستاران و همکاران ما در رازی دوره پانسمان زخم بستر را گذرانده و این امر را با بهترین روش ها و تجهیزات پزشکی انجام میدهند تا در کمترین زمان زخم شما درمان شود.فقط کافی است که با شماره 02632711000 تماس بگیرید تا این کارشناسان را در کمترین زمان ممکن برای شما اعزام نماییم. زمان رسیدن کارشناسان بر بالین بیمار نیم ساعت تا یک ساعت طول میکشد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید