X

سوند معده

02632711000 تلفن تماس
سوند معده
از سوند معده برای افرادی که نباید موادغذایی به ریه آنها انتقال پیدا کند و یا قدرت بلع ضعیفی دارند استفاده می شود.
مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

سوند معده یکی از تخصص های پزشکی است که کاربرد بسیاری در حوزه درمان افراد دارد. برای بیمارانی که نمی توانند بخورند یا بیاشامند، از سوند معده جهت تغذیه فرد استفاده می شود. در امر درمان تغذیه جایگاه ویژه ای دارد و باید مواد غذایی مورد نیاز به بدن بیمار برسد تا سیستم ایمنی بدن قوی بماند و توان مقابله با بیماری را از دست ندهد. برای استفاده از خدمات نصب سوند در منزل و نصب سوند معده در منزل با ما تماس بگیرید.

سوند معده چیست؟

سوند معده یک تیوب بلند  نازک و منعطف است که برای بیمارانی استفاده می شود که بلع ضعیفی دارند و از طریق سوند تعبیه شده در معده تغذیه می شوند که اصطلاحا به این عمل ، گاواژ می گویند.

هنگامیکه فرد در خوردن و آشامیدن ناتوان می شود، از سوند جهت رساندن مواد غذایی به بدن بیمار استفاده می شود. سوند یک تیوب بلند و نازک است که جنس نرم و منعطفی دارد و غذا را از طریق بینی به معده می رساند. پرستار سالمند در منزل از مهم ترین خدمات ما در موسسه پرستاری رازی می باشد.

سوند معده در منزل

خدمات سوند معده در منزل- مرکز مهرآوران رازی

ممکن است برخی حوادث برای افراد پیش بیاید که آنها را مجبور به بستری در منزل کند . این افراد جهت بهبودی و رفع بیماری نیاز به خدمات پرستاری در منزل دارند.

برخی نیز ممکن است ناتوانی در بلع پیدا کنند و نیاز به سوند معده در منزل داشته باشند. 

مرکز رازی این خدمات را در کوتاه ترین زمان و با بهترین کیفیت به بیماران عزیز ارائه می دهد.

چه مواردی را قبل از سوندگذاری معده باید رعایت کنید

  • یک هفته قبل از لوله گذاری باید از مصرف آسپرین و رقیق کننده خودداری شود.

  • بیمار از 8 ساعت قبل از لوله گذاری نباید چیزی بخورد و بیاشامد.

  • در صورتی که سالمند دندان مصنوعی دارد قبل از عمل آن را خارج کنید.

  • آموزش بیمار در مورد هدف از لوله گذاری و روش وارد سازی آن

  • توضیح در مورد حالتها و احساسهای مورد انتظار در طی لوله گذاری

نحوه و مراحل گذاشتن سوند معده

  1. دست خود را بشوئید.

  2. سر تخت را بالا بیاورید تا بیمار در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته قرار گیرد.

  3. سرنگ را به لوله معده وصل کنید و مقداری از محتویات معده را به داخل سرنگ بکشید و مجدداً آن را به معده تزریق کنید. اگر محتویات معده به داخل سرنگ کشیده نشد ممکن است که لوله داخل معده نباشد و باید توسط پرستار با تجربه بررسی شود.

  4. شروع گاواژ بعد از ناشتا بودن بیمار با آب ساده یا سرم قندی ۵ درصد یا آبمیوه طبیعی تازه ترجیحاً آب سیب صاف شده صورت گیرد.

  5. اگر در موقع کشیدن مایع معده ترشحات سبز رنگ مشاهده شد به گاواژ دادن بیمار ادامه دهید.

  6. ابتدا لوله معده را با فشار انگشتان خود ببندید تا از ورود هوا به معده جلوگیری شود سپس سرنگ را از انتهای لوله جدا کنید و پیستون را از داخل سرنگ خارج کنید.

  7. سرنگ را به لوله وصل کرده و لوله را با 3٠ سی سی آب بشویید. 

  8. قبل از تمام شدن آب، محلول غذایی ولرم را که کاملا صاف شده به داخل سرنگ بریزید. در تمام مدت سرنگ باید پر از محلول غذایی باشد. شما با بالا و پائین بردن سرنگ و ایجاد فشار ملایم به جدار لوله می توانید سرعت ورود غذا به معده را کنترل نمایید.

  9. مایع گاواژ باید به آرامی و در مدت 1٠ تا 1۵ دقیقه تزریق شود.

  10. قبل از این که محلول غذایی به طور کامل تمام شود حدود 3٠ تا ۵٠ سی سی آب ساده را به درون سرنگ بریزید تا لوله شسته شود.

  11. شستشوی مرتب لوله قبل و بعد از گاواژ باعث پیشگیری از انسداد لوله می شود. 

  12. قبل از تمام شدن آب، لوله معده را با فشار انگشتان ببندید و سرنگ را از لوله معده جدا کنید. پیستون را داخل سرنگ قرار دهید و مجدداً سرنگ را به سر لوله وصل کنید تا از ورود هوا به داخل معده جلوگیری شود. سپس بیمار را به مدت 3٠ دقیقه در همان وضعیت قرار دهید.

 

لازم است بدانید که در صورتی که قصد سوند گذاری در منزل برای کودک خود را دارید، به دلیل اینکه این کار تخصصی می باشد توصیه ما به شما این است که از خدمات کودک مرکز رازی استفاده کنید همین طور برای سالمندان نیز از خدمات سالمند مرکز رازی می توانید بهره مند شوید چرا که تمامی این خدمات توسط پزشکان و پرستاران متخصص و با تجربه انجام می گیرد.

 

مراقبت های سوند معده

نگهداری و مراقبتهای سوند معده- مرکز مهرآوران رازی

  • غذا و یا مواد خوراکی نباید خیلی سرد و یا خیلی گرم باشند. به همین منظور مواد غذایی را در مدتی حدود 45 دقیقه در دمای محیط قرار دهید. این باعث می شود تا هم دمای محیط شوند. 

  • قبل از این که گاواژ را با سوند معده شروع کنید از بیمار بخواهید در حالت نشسته و یا نیمه نشسته قرار بگیرد. 

  • پس از این که گاواژتان تمام شد مدتی حدود نیم ساعت تا یک ساعت نیز بیمار را در همین حالت نشسته و یا نیمه نشسته قرار دهید. این باعث می شود تا ریسک ورود مواد غذایی به داخل ریه ها کاهش پیدا کند. همچنین احتمال ایجاد عفونت ریه نیز بسیار کمتر خواهد شد.

  • به محل قرار گیری سرنگ توجه فرمایید. سرنگ باید در محل انتهایی سوند معده قرار داده شود.

  • دقت کنید که بیمار ممکن است شرایط خاصی داشته باشد. تنها حجم مورد نیاز را گاواژ نمایید. 

  • برای انجام گاواژ مایع مورد نظر را داخل سرنگ گاواژ بریزید. سپس اجازه دهید تا مواد به کمک نیروی جاذبه وارد معده بیمار گردند. دقت کنید تا هوا وارد معده بیمار نشود. 

  • پس از این که کار گاواژ کردن به پایان رسید لوله را به خوبی و با دقت شستشو نمایید.

  • سرنگ گاواژ را نیز پس از اتمام کار به خوبی شستشو نمایید. زیرا برای انجام دوباره گاواژ به آن نیاز خواهید داشت.

 

اگر چنانچه هنگام استفاده از سوند معده در منزل بیمار دچار افت قند خون یا افت فشار خون گردید، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و از خدمات سرم تراپی در منزل مرکز رازی استفاده کنید.

 

چه بیمارانی نیاز به استفاده از سوند معده دارند؟

  • بیمارانی که بلع ندارند.

  • بیماران بی هوش و نیمه بی هوش

  • بیمارانی که از راه دهان کالری کافی دریافت نمی کنند.

چه بیمارانی نباید از سوند معده استفاده کنند؟

  • بیمارانی که مبتلا به شوک هستند.

  • بیمارانی که اسهال شدید و غیر قابل کنترل دارند.

مراحل دارو دادن از طریق سوند معده

لازم است که بیماران برای بهبودی سریع تر دارو مصرف کنند. داروهایی که به صورت مایع است مثل شربت، مصرف آن توسط سوند معده آسان است اما برای دادن قرص به بیمار شرایط ویژه ای نیاز است.

  • قبل از دادن دارو لوله را با ۳۰ سی سی آب شستشو دهید.

  • قرص ها را خرد کنید برای خرد کردن قرص ها آنها را داخل هاون قرار داده و به کمک دسته هاون آنها را خرد کنید و سپس داخل آب گرم حل کرده طوری که تکه های ریز آن باعث انسداد لوله نشود.

  • داروهای حل شده را داخل سرنگ کشیده ، سرنگ را در انتهای لوله معده قرار داده و محلول را به داخل لوله وارد کنید.

در چه مواقعی باید با پزشک خود تماس بگیرید

  • هنگام خارج شدن لوله از معده

  • در صورت بروز مشکل تنفسی 

  • در صورت بروز اسهال، تهوع ، رنگ تیره ادرار، یبوست ، خشکی دهان و بوی بد ادرار

مراقبت های بعد از اتمام سوند گذاری معده

  1. دقت به درجه بندى روى لوله تا از جابجایی لوله به داخل معده یا خارج از آن جلوگیری شود.
  2. قبل از شروع تغذیه ی روزانه لوله باید ۳۶۰ درجه به چپ و راست چرخانده شود تا از چرخش راحت لوله و عدم چسبندگی اطمینان حاصل شود.

 

لازم به ذکر است که در صورتیکه انجام این مراحل برایتان سخت بود می توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل مرکز رازی استفاده کنید.

 

عوارض استفاده از سوند معده

عوارض و ضررهای سوند معده برای بیماران- مرکز مهرآوران رازی

استفاده از سوند معده ممکن است بیمار را دچار عوارضی از قبیل درد، مشکلات تنفسی، ترومای بینی و مشکلاتی از این قبیل کند علاوه بر این موارد، بیشتر بیماران بدلیل استفاده از سوند معده احساس ناراحتی می کنند. به همین دلیل پزشکان باید نهایت دقت را داشته باشند که جز در مواقع لزوم از این وسیله استفاده نکنند.

ممکن است بیماران در صورت استفاده طولانی مدت از سوند معده دچار زخم هایی در بینی خود شوند. مرکز رازی خدمات بخیه در منزل و هم چنین  پانسمان زخم در منزل را نیز در کنار بقیه خدمات ارائه می دهد تا خشنودی و رضایت کامل شما عزیزان را داشته باشد.

سخن پایانی

مرکز رازی با کسب سابقه بسیار و درخشان در ارائه خدمات در امور پزشکی و پرستاری و هم چنین با داشتن کادری مجرب و متخصص می تواند بهترین امکانات و خدمات را برای شما به ارمغان بیاورد. شما می توانید باصفحه تماس با ما در ارتباط باشید و اقدام به درخواست پرستار مناسب خود را داشته باشید.

نکته اساسی اعتماد و اطمینان در وهله اول به موسسه پرستاری است که برای ارائه خدمات به شماست و در مرحله بعدی اطمینان به شخص پرستاراست چرا که ممکن است پرستارزمان زیادی را با بیمار در منزل بگذراند و همین حس اطمینان در بهبود فرد نقش بسزایی دارد. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید