X

پانسمان نوین زخم

02632711000 تلفن تماس
پانسمان نوین زخم
پانسمان های نوین و مدرن زخم برای مراقبت از انواع زخم ها به کار می رود. لازم است بدانیم چه موقع باید از پانسمان نوین استفاده کنیم و برای چه زخم هایی. مطالعه این مقاله را از دست ندهید!
مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

التیام و مراقبت از زخم ها یک فرآیند پویا و پیچیده است که با گذشت زمان، تکنولوژی پزشکی و محصولات بهبود زخم ارتقا یافتند. درمان زخم بین افراد متفاوت است و به عوامل بسیاری از قبیل سن، جنسیت، نوع پوست، نوع زخم، محل و شدت آن بستگی دارد.

جلوگیری از عفونت پوست و درمان زخم، امری ضروری است و زمانیکه از پانسمان مناسب برای زخم استفاده می کنید، علاوه برمراقبت از زخم خود، از بدن خود نیز محافظت می کنید.

پانسمان زخم چیست؟

پانسمان زخم- مرکز مهرآوران رازی

 قرار گرفتن پوشش محافظتی برروی زخم را پانسمان می گویند. در واقع هر چیزی که در تماس مستقیم با زخم باشد با هدف بهبود و جلوگیری از عفونت و عوارض ، پانسمان زخم نامیده می شود. اساسی ترین شرط پانسمان، استریل بودن آن است.

پرستاران ما پانسمان زخم در منزل و یا تعویض پانسمان زخم در منزل را با روش های پانسمان نوین و وکیوم تراپی که از بهترین روش های پانسمان زخم در دنیا هستند استفاده میکنند تا شما بیماران عزیز نگران درمان زخم های خود نباشید.

مرکز رازی خدمات فیزیوتراپی در منزل، رادیولوژی در منزل و  خدمات بخیه در منزل را نیز توسط تجهیزات حرفه ای و پرستاران مجرب در منزل شما انجام میدهد.

اهداف پانسمان زخم

  • کمک به کنترل خونریزی

  • جذب خون و ترشحات زخم

  • جلوگیری از آلودگی زخم

  • حفاظت زخم از میکروبها و صدمات در طول التیام

  • نگهداری زخم

انواع پانسمان زخم

پانسمان باز

در این نوع پانسمان پس از اینکه زخم شستشو داده شد و دارو استفاده شد، روی آن بسته نمی شود. این نوع پانسمان زخم در درمانگاه ها و مراکز درمانی استفاده می شود.

پانسمان بسته

در این نوع پانسمان پس از انجام اقدامات لازم و ضروری، روی آن بسته می شود.

پانسمان چسب دار

جهت پوشاندن خراش ها و زخم های کوچک به کار می رود.

پانسمان استریل

ازیک‌ لایه‌ پانسمان‌ متصل‌ به‌ یک‌ باند رولی‌ تشکیل شده است که یک لایه پوشش محافظ  نیز دارد.

پانسمان استریل چشمی

برای‌ محافظت‌ از چشم‌ آسیب‌ دیده‌ به‌ کار می‌روند، که با یک باند برای استحکام بیشتر همراه است.

پانسمان های جدید و نوین

آلژینات، هیدروکلوئید، فوم، هیدروژل و فیلم ترانسپارنت می‌باشد؛ که هر یک بعلت دارا بودن بعضی از ویژگی‌های یک پانسمان مطلوب مورد توجه می‌باشند.

مطلب پیشنهادی : پانسمان زخم در منزل

انواع پانسمان های نوین زخم

پانسمان آلژینات ها

پانسمان آلژینات- مهرآوران رازی

پانسمان آلژینات از جلبک دریایی ساخته شده است که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. این نوع پانسمان ها جزو پانسمان های جاذب هستند که  بیشترین قدرت جذب را در بین پانسمان های مدرن دارند.

ترکیبات پانسمان آلژینات

آلژینات ها در سه نوع کلسیم، سدیم و نقره دار می باشند.

استفاده اولیه از پانسمان آلژینات، شامل الیاف آلژینات کلسیم است. این نوع به محیط زخم وارد می شود و برای زخم های خون ریزی دهنده بسیار مفید و قابل جذب است.آلژینات ها به دو صورت ورقه ای و رشته ای وجود دارد که داخل زخم قرار می گیرد، رطوبت زخم باقی می ماند و پوست اطراف زخم خشک می ماند.

آلژینات سدیم در برخی محصولات جهت بهبود ژل استفاده می شود. این ژل با سطح زخم در تماس است و محیط مرطوب را فراهم می سازد و با ترشحات زخم واکنش می دهد و پوشش ایجاد می کند.

برخی دیگر از محصولات پانسمان آلژینات، مواد اضافه شده مثل روی یا نقره دارند.این نوع پانسمان های ضد میکروبی 14 روز با دستور پزشک استفاده می شوند.

شرایط زخم های رایج که در آن می توان از پانسمان آلژینات استفاده کرد عبارتند از:

  • زخم های فشار

  • زخم پای دیابتی

  • زخمهای حفره

  • زخم پای وریدی

  • زخمهای بعد از عمل

  • زخم تروما

  • زخم های با ضخامت جزئی

مراحل استفاده از پانسمان آلژینات
  1. برای تمیز کردن ناحیه زخم از سالین ( پاک کننده زخم) استفاده کنید.

  2. زخم را خشک کنید.

  3. پانسمان آلژینات را روی زخم قرار دهید.

  4. در صورت لزوم، یک پانسمان ثانویه را در بالای آلژینات قرار دهید تا آن را در محل خود نگه دارد و مایعات اضافی را جذب کند.

  5. روزانه پانسمان را بررسی کنید و در صورت عفونی بودن زخم روزانه محل زخم را معاینه کنید.

  6. باند را هر 5-7 روز یک بار از لبه ها یا به بانداژ ثانویه تغییر دهید.

  7. هنگام برداشتن پانسمان آلژینات، ابتدا از سالین استفاده کنید تا ابتدا آن را مرطوب کنید و از آسیب دیدن بستر زخم خودداری کنید.

  8. اگر پانسمان به زخم چسبیده است برای آبکشی از شستشوی سالین استفاده کنید.

مزایای پانسمان آلژینات 
  • جاذب عالی 

  • محافظت منطقه از عفونت های باکترایی

  • ایجاد محیط مرطوب

  • شرایط استفاده آسان از پانسمان آلژینات 

  • تعداد کمی از افراد حساسیت دارند.

پانسمان هیدروکلوئید

پانسمان هیدروکلوئید- مهرآوران رازی

پانسمان هیدروکلوئید برای زخم هایی که خود دارای رطوبت مناسبی هستند و ما بخواهیم آن رطوبت را حفظ کنیم استفاده می شود و در زخم های با ترشح کم به کار می رود. تقریبا ویژگی های پانسمان ایده آل را دارد و قیمت آن نیز معقول است.

هیدروکلوئیدها دارای لایه خارجی غیر قابل نفوذ به آب بوده و لایه داخلی آن که روی زخم می باشد حاوی مواد هیدروکلوئیدی است، خاصیت بالشتکی دارد، چسبناک است، خود به زخم فرد می چسبد و نیاز به پوشش ثانویه ندارند و در اندازه و در شکل های مختلف موجود است. هیدروکلوئید برای زخم های خشک می تواند اثر نرم کنندگی داشته باشد.

موارد استفاده از پانسمان هیدروکلوئید

  • زخم ترشح دار متوسط

  • زخم های فشاری

  • زخم سوختگی درجه اول و دوم

پانسمان فوم

پانسمان فوم- مهرآوران رازی

پانسمان های صفحه ای شکل، با ضخامت های مختلف با ترکیبات پلی اورتان و مواد اکریلیک و عناصر فوق جاذب در آن به کار رفته است.

یک سطح جاذب آب دارد که روی سطح زخم قرار می گیرد و در پشت آن یک لایه دافع آب است که از تراوش اگزودا به خارج از پانسمان جلوگیری می کند.

در زخم های جزیی و بعنوان پانسمان اولیه و یا ثانویه استفاه می شوند. گرچه جاذب های خوبی هستند اما محدودیت در جذب دارند و باید آنها را هر یک تا سه روز تعویض کرد.

نوع فوم مهم است و انواع مختلفی دارد

فوم کوپا

فوم کوپا یک نوع پانسمان زخم نرم و انعطاف پذیر است که سلول باکتری را تجزیه می کند و باعث از بین رفتن باکتری ها می شود و محیط استریل را برای فرد ایجاد می کند.

فوم بیاتین

فوم بیاتین یک پانسمان نرم است که از یک لایه بیرونی تشکیل شده که در برابر میکروب ها از زخم مراقبت می کند و لایه داخلی آن در فرآیند بهبود کمک می کند.

پانسمان هیدروژل

پانسمان هیدروژل- مهرآوران رازی

پانسمان هیدروژل دارای مقدار زیادی آب هستند. هیدروژل ها به صورت ورقه های آغشته به ژل هستند که نیمه شفافند و امکان معاینه زخم بدون برداشتن پانسمان وجود دارد.

اما ایرادشان اینست که در برابر باکتری ها مانع خوبی نیستند و باکتری های گرم به راحتی در زیر آن ها نفوذ می کند. برای زخم های سطحی مثل خراشیدگی مناسب است.

هیدروژل ها بدون چسب هستند و برای نگهداری آنها باید پانسمان ثانویه انجام داد.

پانسمان فیلم ترانسپارنت

پانسمان ترانسپارنت- مهرآوران رازی

فیلم ها یا پانسمان های شفاف، بسیار انعطاف پذیرند و به ترشحات زخم و باکتری ها اجازه عبور نمی دهند و درد بعد از عمل را کاهش می دهند. برای زخم هایی که از فاز التهابی گذشته اند و ترشح کمی دارند مناسب تر است هم چنین برای پوشش ثانویه و نگهدارنده پانسمان دیگر و زخم های نسبتا کم عمق استفاده می شود. ترانسپارنت هستند یعنی شفافند و می توان زخم زیر پانسمان ها را دید.

سخن پایانی

در صورتی که نیاز به انجام خدمات پانسمان نوین در منزل دارید، روی موسسه پرستاری رازی حساب کنید.

مرکز رازی با کسب سابقه بسیار و درخشان در ارائه خدمات در امور پزشکی و پرستاری و هم چنین با داشتن کادری مجرب و متخصص می تواند بهترین امکانات و خدمات را برای شما به ارمغان بیاورد. شما می توانید از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و اقدام به درخواست پرستار مناسب خود را داشته باشید.

نکته اساسی اعتماد و اطمینان در وهله اول به موسسه پرستاری است که برای ارائه خدمات به شماست و در مرحله بعدی اطمینان به شخص پرستاراست چرا که ممکن است پرستارزمان زیادی را با بیمار در منزل بگذراند و همین حس اطمینان در بهبود فرد نقش بسزایی دارد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید