X

روش های تزریق انسولین

02632711000 تلفن تماس
روش های تزریق انسولین
مرکز رازی با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما به صورت شبانه روزی در کنار شما باشد.
مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

انسولین هورمونی است که با تزریق آن به بدن، بیماری دیابت کنترل می شود و فرد مبتلا به این بیماری می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. علاوه بر تزریق انسوین ، روش های دیگری از جمله قرص های خوراکی، رژیم غذایی، ورزش و تغییر سبک و روش زندگی نیز هستند که فرد برای زندگی سالم باید آنها را مدنظر قرار دهد.

برای تزریق انسولین محل‌های مختلفی در بدن وجود دارد از جمله شکم، بازوهای بالایی دست، ران پا، کمر و یا لگن که البته سرعت جذب انسولین در تمامی این مناطق یکسان نیست و در شکم از همه سریعتر است. موسسه پرستاری رازی با در اختیار داشتن کادر متخصص و مجرب آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای ارائه خدمات پزشکی و پیرا پزشکی در منزل یا محل کار شما به صورت شبانه روزی در کنار شما باشد.

با راه های درمان زخم دیابتی در منزل آشنا شوید.

نواحی مورد نظر برای تزریق انسولین

محل تزریق انسولین-مرکز-رازی
 

  • ساده ترین محل برای تزریق انسولین، شکم می باشد. به این ترتیب که کمی از پوست نواحی اطراف بین کمر و دنده‌ها را گرفته و حدود ۵ سانتی متر بالا بکشید و سپس تزریق را انجام دهید.

  • بازوهای بالایی یکی دیگر از محل‌های مساعد برای تزریق انسولین است. باید سوزن در ناحیه پشت بازو بین آرنج و شانه قرار گیرد و تزریق شود. تزریق بر دست غیر غالب می‌تواند باعث آسانی تزریق انسولین برای فرد مبتلا در مواردی شود که خود مجبور به تزریق دارو است.

  • ران هم یکی دیگر از مناطق برای تزریق انسولین بوده و بهترین محل فاصله بین زانو تا مفصل ران است که البته این محل باید به سمت خارج از پا باشد.

  • کمر یا لگن آخرین محل برای تزریق انسولین استفاده می شود.

نکات کاربردی در مورد تزریق انسولین در منزل

  1.  محل های تزریق انسولین شامل قسمت های خارجی ران، شکم و قسمت فوقانی بازو. بسیاری از پزشکان، تزریق در ناحیه شکم را به دلیل عدم تاثیر پذیری از فعالیت فیزیکی و ورزش و نیز قابل پیش بینی بودن جذب، ارجح می دانند.

  2. تزریق انسولین سرد باعث درد شدید در موضع تزریق میشود. بنابراین، توصیه می شود که قبل از تزریق در صورت نگهداری در یخچال، با حرکات چرخشی بین کف دست ( و نه تکان دادن ) ویال انسولین گرم شود.

  3. جهت کشیدن انسولین از داخل ویال توسط سرنگ، ابتدا به میزان مساوی انسولینی که قرار است کشیده شود سرنگ از هوا پر شده و داخل ویال انسولین تزریق شود تا ضمن ایجاد فشار مثبت در داخل ویال و تسهیل در کشیدن انسولین، خلا ایجاد نشود.

  4.  جهت تمیز کردن محل تزریق و درب ویال میتوان از پنبه آغشته به الکل یا کلرهگزیدین استفاده کرد.

  5. طول سوزنی که کار می برید متناسب با بافت چربی عضله باشد.

زمان و مکان تزریق انسولین

زمان و مکان تزریق انسولین- مرکز رازی

انسولین‌های رگولار را باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از صرف غذا تزریق کرد و انسولین‌های مشابه انسولین و قلمی، همزمان با شروع غذا باید استفاده شوند.

انسولین به مرور باعث از بین بردن بافت چربی و سفت شدن محل تزریق می‌شود، بنابراین بهتر است هر چند ماه، محل تزریق را تغییر داد.

بیماران دیابتی حتما باید پس از تزریق انسولین، غذا بخورند چون باعث افت قندخون می‌شود و خطرناک خواهد بود.

مراحل تزریق

  •   قبل از هر تزریق باید دستها را کاملاً بشویید و محل تزریق انسولین نیز باید تمیز باشد.

  •   در صورت استفاده از انسولین شیشه انسولین را به آرامی بین دو کف دست بغلطانید. شیشه را تکان ندهید.

  •   سر پلاستیک شیشه های انسولین را با پنبه الکلی تمیز نمایید.

  •   به همان میزانی که انسولین لازم دارید، هوا وارد شیشه انسولین کنید. اگر از دو نوع انسولین به صورت مخلوط استفاده می کنید، ابتدا هوا را وارد هر دو شیشه کنید. 

  • شیشه را بر گردانید و میزان انسولین لازم را وارد سرنگ کنید. در صورت تزریق انسولین ، ابتدا انسولین کریستال را در سرنگ بکشید، سپس انسولین NPHرا وارد سرنگ نمایید.

  •   بعد از کشیدن انسولین به داخل سرنگ، حبابهای هوا را خارج کنید. چند ضربه به بدنه ی سرنگ وارد کنید تا حبابها به سطح آمده، آنگاه با فشار مختصری به پیستون حبابها را خارج کنید.

  •  زاویه تزریق در افراد چاق و لاغر با هم متفاوت است . در افراد چاق در ناحیه قدامی رانها و بازوها، ابتدا باید پوست بالا آورده شود( با دو انگشت پوست را چین دهید) و با زاویه ۹۰ درجه سر سوزن را وارد کرد. اما در افراد لاغر در بازوها ۴۵ درجه می باشد. تغییر زاویه تزریق بایستی با توجه به قطر عضله تزریق باشد.

  •   سر سوزن را به سرعت و با ملایمت وارد پوست کنید. اگر بعد از بیرون کشیدن سوزن از پوست و اتمام تزریق، ناحیه دردناک شده و یا مایعی روشن از محل تزریق خارج گردید؛ محل تزریق را به مدت چند ثانیه فشار دهید. 

 نحوه نگهداری از انسولین

نحوه نگهداری از انسولین بسیار مهم است. 

 انسولین‌های رگولار تا زمانی که مصرف نشده ‌است حتما باید در یخچال نگه ‌داشته شود، ولی بعد از شروع استفاده، در دمای محیط تا یک ماه قابل استفاده‌ است و نیازی به یخچال ندارد. 

انسولین‌های قلمی را هم تا زمانی که مصرف نشده‌ است، حتما باید در یخچال گذاشت و بعد از استفاده تا وقتی که تمام شود که معمولا یک هفته تا ده روز طول می‌کشد، می‌توان در دمای محیط قرار داد.

سخن پایانی

مرکز رازی با کسب سابقه بسیار و درخشان در ارائه خدمات در امور پزشکی و پرستاری و هم چنین با داشتن کادری مجرب و متخصص می تواند بهترین امکانات و خدمات را برای شما به ارمغان بیاورد. شما می توانید با صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و اقدام به درخواست پرستار مناسب خود را داشته باشید.

نکته اساسی اعتماد و اطمینان در وهله اول به مرکز پرستاری است که برای ارائه خدمات به شماست و در مرحله بعدی اطمینان به شخص پرستاراست چرا که ممکن است پرستارزمان زیادی را با بیمار در منزل بگذراند و همین حس اطمینان در بهبود فرد نقش بسزایی دارد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید