کمبود کلسیم در سالمندان

کمبود کلسیم در سالمندان

کلسیم یکی از مهم ترین مواد مغذی در بدن است که بیشتر آن در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود و مابقی در دیگر بافت های بدن وجود دارد.

کلسیم نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و رشد سلول های بدن دارد. علاوه بر آن در عملکرد بدن از قبیل کنترل ضربان قلب ، انعقاد خون و... نیز نقش اساسی ایفا می نماید.

کمبود کلسیم یکی از رایج ترین مشکلات به ویژه درسالمندان است. 

علل و عوامل بسیاری می تواند به کمبود کلسیم منجر شود و لازم است افراد از علائم کمبود کلسیم اطلاع داشته باشند تا بتوان به موقع از بروز عوارض جلوگیری نمود.

 

علائم کمبود کلسیم

علائم کمبود کلسیم- مرکز رازی

مشکلات دهان و دندانی 

همان طور که اشاره شد مقدار زیادی کلسیم در دندان ها وجود دارد و یک ترکیب مهم در ساختار دندانی است.

کمبود کلسیم به طور مستقیم روی سلامت دندان ها تاثیر گذار است.

 

درد و گرفتگی عضلات

 یکی از شایع ترین علل کمبود کلسیم  درد و گرفتگی عضلات است چرا که  بر روی سلول های عصبی تاثیر می گذارد.

در صورتی که کشیدگی های غیرقابل کنترل عضلانی و همچنین بی حسی و احساس گزگز در دست ها و پاها رخ می دهد ، وقت آن رسیده که سطح کلسیم را بررسی کنید.

 

اختلال خواب 

دلایل متفاوتی وجود دارد که ممکن است فرد دچار مشکل کم خوابی در طول شب شود. یکی از این علائم، کمبود کلسیم می باشد.

اگر در خوابیدن یا هنگام خواب مشکل دارید، سطح کلسیم خود را بررسی کنید.

 

فشار خون بالا

میزان کلسیم در کنترل فشار خون موثر است و در صورتی که فشار خون بالایی دارید، حتما کلسیم خود را چک کنید.

 

کاهش وزن

کلسیم نقش اساسی در تنظیم متابولیسم بدن دارد و کاهش وزن را تسریع می بخشد.

 

نکاتی برای دریافت کلسیم بیشتر بدن

  • مطمئن باشید که رژیم غذایی شما شامل غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر بدون چربی، سبزیجات با برگ های تیره، غلات غنی شده، مرکبات و محصولات سویا است.

  • برای جبران کمبود کلسیم خود می توانید مکمل مصرف کنید اما برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

  • از آنجا که ویتامین D به تنظیم کلسیم در خون کمک می کند، مطمئن شوید که غذاهای غنی از ویتامین D را در رژیم غذایی خود مصرف می کنید. همچنین، روزانه به مدت 15 دقیقه، از نور آفتاب صبح زود لذت ببرید تا به تولید ویتامین D در بدن خودتان کمک کنید.

  • از آنجا که منیزیم به عملکرد کلسیم کمک می کند، روزانه غذاهای غنی از منیزیم بخورید. اسفناج، کدو حلوایی تابستانی، شلغم، لوبیای سبز، غلات سبوس دار، دانه کدو تنبل و دانه کنجد منابع خوبی از منیزیم هستند.

  • نوشابه، کافئین و مصرف بیش از حد سدیم می تواند در جذب کلسیم تداخل ایجاد کند، بنابراین آنها را در حد متوسط ​​مصرف کرده یا کاملاً از مصرف آنها اجتناب کنید.

 

سخن پایانی  

مرکز رازی با کادری مجرب و متخصص در امر مراقبت و پرستاری آماده ارائه خدمات شبانه روزی به همشریان گرامی می باشد.

اگر شما  تصمیم گرفته اید که این خدمات را از موسسه پرستاری بگیرید می توانید با کارشناسان متخصص ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان روانشناسان ما بهره ببرید.