X

بیماری زونا در سالمندان + درمان و علائم آن

02632711000 تلفن تماس
بیماری زونا در سالمندان

بیماری زونا در سالمندان، عفونتی است که در افراد بزرگسال اتفاق می افتد. این بیماری توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود که این ویروس  باعث  ایجاد آبله مرغان می‌شود. بسیاری از افراد بعد از گرفتن آبله مرغان به طور کامل بهبود نمیابند و با افزایش سن و ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد باعث وجود بیماری زونا میشود. 

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

بیماری زونا در سالمندان

بسیاری از ما ویروس آبله مرغان را می‌شناسیم و در کودکی آن را گرفته ایم اما بسیاری از در دوران بزرگسالی گرفتار این بیماری میشوند . آبله مرغان یک نوع از بیماری ویروسی است که همه افراد در طول زندگی دچار این بیماری میشوند اما گاهی این بیماری دامن‌گیر بزرگسالان می‌شود.

 امکان دارد پس از بهبود بیماری، ویروس آبله مرغان از بدن خارج نشود و در قسمتی از دستگاه عصبی جا خوش ‌بکند. با گذشت زمان و افزایش سن، هنگامی  که شرایط بروز بیماری فراهم بشود، ویروس آبله مرغان دوباره فعال میشود ولی این بار باعث وجود بیماری زونا در سالمندان میشود. بسیاری از خانواده نمیتوانند به دلایل مختلفی از سالمند خود مراقبت و نگهداری کنند به همین خاطر بهتر است پرستار سالمند استخدام کنند. شما میتوانید برای استخدام پرستار سالمند در کرج با شرکت مهرآوران رازی تماس بگیرید و با کارشناسان ما صحبت کنید.

بیماری زونا در سالمندان چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم خیلی از مردم تصور میکنند بعد از بهبودی بیمار، آبله مرغان به طور کامل درمان شده است اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا در بعضی از موارد امکان دارد که این بیماری در بدن فرد وجود داشته باشد و بعد از گذشت سال ها خود را نشان بدهد. بیماری زونا در سالمندان باعث ایجاد ضایعات پوستی و نواری از تاول ها در یک طرف فرد مسن میشود. ممکن است بعد از دیدن این علائم نگران یا مضطرب شوید اما این را بدانید که این بیماری بعد از مدتی درمان میشود و شما با دیدن این علائم میتوانید به پزشک مراجعه کنید:

  • ظاهر دانه های قرمز
  • لکه ها و زخم های آبله مرغان
  • لک ها در قسمت های مختلف بدن
  • درد در ناحیه های قرمزی بدن

آیا بیماری زونا در سالمندان انتقال پیدا میکند؟

یکی از سوالات که بسیاری از افراد برایشان پیش می آید این است که آیا بیماری زونا در سالمندان انتقال پیدا میکند؟

به طور کلی بیماری زونا مانند بیماری آبله مرغان واگیر دار است یعنی مایعی که در اثر ترکیدن تاول های فرد بیمار خارج میشود، در صورتی که این مایع به فردی زده شود باعث ایجاد انتقال این بیماری میشود. البته این نکته را در نظر بگیرید که کسانی که تا الان بیماری آبله مرغان نگرفته اند این بیماری را میگیرند.

اگر سالمند شما دچار این بیماری شده است بهتر است محل های زخم را بپوشانید تا از انتقال این بیماری جلوگیری کنید. سالمندانی که دچار این بیماری میشوند نیاز به مراقبت و نگهداری دارند شما میتوانید برای مراقبت و نگهداری از سالمند خود پرستار بیمار در کرج استخدام کنید.

علائم بیماری زونا در سالمندان

علائم بیماری زونا در سالمندان شامل:

علائم بیماری زونا در سالمندان

  • قرمز شدن بخشی از پوست سالمند
  • حساسیت به نور
  • سوزش پوست
  • گز گز کردن پوست
  • جوش زدن پوست
  • تب بالا
  • تاول ها

نکات مراقبت از سالمندان مبتلا به زونا

  1. پرستار سالمند باید تمامی نکاتی که پزشک تجویز کرده است را رعایت کند.
  2. حمام بردن سالمند یا کمپرسور یخ باعث ایجاد کاهش درد و خارش در سالمند میشود.
  3. در صورت درد شدید میتوانید از دارو ها یا پماد های مخصوص مانند لوسیون، آنتی بیوتیک و غیره استفاده کنید.
  4. هر روز محل زخم را ضدعفونی کنید.
  5. پوشیدن لباس های چسبان و پلاستیکی ممنوع.
  6. مصرف غذایی هایی که ویتامین A، C، B12 و E

درمان زونا در سالمندان

درمان زونا در سالمندان

به طور کلی درمان قطعی برای بیماری زونا  در سالمندان وجود ندارد اما بهتر است برای جلوگیری از مبتلا شدن آنها و یا بهبود هرچه سریع‌تر سالمندان یکسری روش‌ها را امتحان کنید. درمان زونا در سالمندان باید بعد از 72 ساعت پس علائم بالا شروع شود پس بهتر است هرچه زودتر برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای کاهش درد و درمان زونا در سالمندان داروهایی تجویز میکند که شامل:

  • انواع مسکن
  • داروهای ضد افسردگی
  • بی حس کننده ها مثل اسپری، کرم
  • داروهای تزریقی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید