X

عفونت گوش در کودکان

02632711000 تلفن تماس
عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش اطفال یکی از عارضه‌های آزاردهنده در کودکان است که موجب گریه و بی‌قراری در کودک می‌شود و عدم توجه به آن ممکن است شنوایی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب توضیح می‌دهیم که چطور می‌توان متوجه شد که گوش نوزاد عفونت دارد و چه چیزی برای عفونت گوش کودک مناسب است.

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

بسیاری از ماداران به تب ناشی از عفونت گوش در کودکان اشاره می‌کنند زیرا تب یکی از نشانه های تجمع عوامل بیماری‌زا در بدن بوده و بدن در حال مقابله با این عوامل می‌باشد. همچنین ممکن است در برخی موارد عادت‌های خواب و خوراک کودکان تغییر کرده و از حالت عادی خارج شود. والدین می‌توانند با توجه کردن به این نشانه‌ها متوجه عفونت گوش شده و به موقع برای درمان آن اقدام کنند.

عفونت گوش در کودکان چقدر طول می‌کشد؟

در واقعیت نمی‌توان بازه‌ی زمانی دقیقی برای درمان عفونت گوش مشخص کرد. یکی از دلایلی که شدت عفونت گوش در کودکان را مشخص می‌کند، وضعیت سیستم ایمنی بدن کودکان است. از آنجایی که بدن هر کودکی با دیگری تفاوت دارد، بهتر است مادران تمام نشانه های این بیماری را جدی بگیرند.

عفونت گوش در مراحل اولیه بیماری نشانه‌های خفیفی دارد و اگر سریع مداخله شود به زودی درمان می‌شود.

عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش میانی در کودکان و نوزادان ممکن است در اثر ابتلا به آنفولانزا یا حساسیت ایجاد می‌شود یا شاید در اثر سرماخوردگی موجب تورم گلو، شیپور استاش و معابر بینی شود. مایعات در گوش از قسمت شیپوری عبور می‌کنند و اگر این قسمت از گوش مسدود باشد، عفونت ایجاد شده و درد گوش شدیدی در کودکان ایجاد می‌کند. در این شرایط درمان عفونت به سرعت باید انجام شود تا آسیبی به پرده صماخ وارد نشود.

برای جلوگیری ازعود مجدد عفونت گوش که به آن عفونت مزمن گوش گفته می‌شود، باید به صورت مرتب دارو مصرف شود تا این عفونت ریشه کن شود.

به دلیل اینکه لوله‌ی شیپوری گوش کودکان کوچک‌تر از بزرگسالان می‌باشد، شیوع عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

عفونت گوش در کودکان به علت سوراخ کردن گوش

علت‌های عفونت گوش در اثر سوراخ کردن در کودکان شامل موارد زیر است:

  • اگر دستمال آلوده و غیر استریل روی زخم بعد از سوراخ کردن قرار داده شود و همچنین اگر محل زخم روی لاله گوش با دست‌های کثیف لمس شود احتمال عفونی شدن آن زیاد خواهد بود.

  • استفاده از گوشواره‌های تنگ از دیگر علت‌های شایع عفونت گوش در کودکان می‌باشد که موجب فشار به لاله‌ی گوش شده و محل سوراخ گوش را عفونی می‌کند. با استفاده از گوشواره‌های تنگ میزان جریان خون به لاله گوش کم می‌شود و مقاومت آن در برابر عفونت کم می‌شود.

  • استفاده از گوشواره‌هایی که خشن و زبر هستند یا سوراخ گوش را تحریک می‌کنند نیز موجب ایجاد خراش روی گوش شده و عفونت ایجاد می‌کند.

  • استفاده از گوشواره‌های بلند که کودک آن را با دست بکشد از عوامل ایجاد کننده عفونت می‌باشد.

درمان عفونت گوش نوزاد در خانه چگونه است؟

درمان عفونت گوش کودکان در خانه روش ساده و کم هزینه می‌باشد که می‌تواند از افزایش عوامل بیماری‌زا جلوگیری کند. اگر از آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده کنید، عوامل بیماری‌زا به درمان مقاوم خواهند شد به همین دلیل بهتر است از کمپرس گرم، روغن سیر، آب پیاز، شستشوی گوش با پر اکسید هیدروژن استفاده کرد.

همچنین برای درمان گیاهی عفونت مزمن گوش کودکان می‌توان از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن کرچک یا روغن زیتون استفاده کرد.

خطرات عفونت گوش در کودکان شامل چه مواردی است؟

عفونت در گوش کودکان علاوه بر اینکه باعث سخت تر شدن شنیدن صدا می‌شود، در صورت عدم درمان موجب آسیب به پرده صماخ می‌شود. در صورتی که عفونت و چرک بسیار افزایش پیدا کند می‌تواند فرد را برای همیشه به ناشنوایی مبتلا کند.

همچنین اگر مداخلات لازم و درمان های لازم صورت نگیرد کودک علاوه بر قدرت شنوایی، قدرت گفتار خود را هم از دست می‌دهد.

چگونه از بروز عفونت گوش در کودکان و نوزادان پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلای کودکان و نوزادان به عفونت گوش راه‌های متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • باید واکسیناسیون کودکان که مربوط به گوش و عفونت های آن می‌باشد به موقع انجام شود.
  • اگر کودک به جای شیر خشک از شیر مادر تغذیه کند، باعث می‌شود با دریافت آنتی‌بادی‌های طبیعی خطر عفونت گوش کاهش پیدا کند.
  • نحوه‌ی بغل کردن کودک هنگام شیر خوردن نیز باید به گونه ای باشد که مایعات به گوش میانی جریان پیدا کند و در بهترین وضعیت قرار گیرد.
  • بهتر است قبل از هر بار بغل کردن یا شیر دادن به کودکان دست‌ها شسته و تمیز شود.
  • قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار و مواد مخدر یا حضور در محیط‌های آلوده باعث افزایش ابتلا به عفونت گوش می‌شود.
  • بعد از هر بار حمام کردن نوزادان و کودکان گوش‌های آن‌ها را به دقت خشک کنید.
  • هنگام شستشو دقت کنید که آب و صابون داخل گوش کودک نرود.
  • کنترل و درمان آلرژی در کودکان برای پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش اهمیت زیادی دارد.
  • در صورت بروز هرگونه بیماری کودک را به نزد پزشک برده و از خود درمانی در منزل دوری کنید.

عفونت حاد گوش در کودکان همانطور که سریع پیشرفت می‌کند، می‌تواند به راحتی نیز درمان شود. عفونت مزمن در بازه‌ی زمانی طولانی‌تری درمان می‌شود بنابراین بهتر است از کهنه شدن عفونت گوش در کودکان جلوگیری کنید و هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام نمایید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید