X

پوکی استخوان در سالمندان + علت، علائم و راه های درمان آن

02632711000 تلفن تماس
پوکی استخوان در سالمندان

بسیاری از سالمندان دچار بیماری های مختلفی هستند که یکی از بیماری های آن پوکی استخوان است. این پوکی استخوان علائم مختلفی دارد البته در مراحل اولیه هیچ علائمی وجود ندارد. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با شرکت ما تماس بگیرید.

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

پوکی استخوان در سالمندان

یکی از شایع ترین بیماری هایی که بسیاری از سالمندان به آن دچار میشوند پوکی استخوان است که در آن بافت استخوانی حجم خود را به مرور زمان از دست میدهند و سالمندان را در راه رفتن دچار مشکل میکند. از جمله عوارض پوکی استخوان در سالمندان شامل شکستگی و درد های استخوان هایی به دنبال خواهد داشت.

استخوان ها به دلیل پوکی استخوان متخلخل، شکننده و کم دوام میشوند و در اثر یک فشار بسیار کوچک مثل افتادن یا در موارد پیشرفته تر در اثر راه رفتن یا حرکات ساده استخوان ها دچار شکستگی میشوند. شایع ترین شکستگی های ناشی از پوکی استخوان میتوان به استخوان هیپ، مچ دست و مهره های سینه ای و کمری اشاره کرد. به طور کلی از شکستگی استخوان در افراد سالمند، به عنوان اولین نشانه پوکی استخوان یاد می شود. 

در اثر فشرده شدن ستون مهره ها، حالت بدن سالمند تغییر می کند و فرد حالت خمیده به سمت جلو یا به اصطلاح گوژپشت پیدا می کنند؛ این افراد در بعضی از مواقع به علت شکستگی مهره یا تغییر شکل مهره ها، دردهایی در کمر و پشت احساس می کنند.

پوکی استخوان در سالمندان

علائم پوکی استخوان در سالمندان

به طور کلی  پوکی استخوان ممکن است در مراحل اولیه هیچ علائمی نداشته باشد به طوری که سالمند تا زمان شکستگی استخوان اصلا متوجه آن نشود. به همین خاطر چکاب سالیانه و آزمایش تراکم استخوان برای سالمندان بسیار اهمیت دارد. برخی از علائمی که میتواند هشداری جدی برای سالمندان باشد شامل:

  • کاهش قدرت دست
  • درد مفاصل
  • درد پشت گردن سالمند
  • خمیده شدن پشت سالمند
  • شکننده شدن ناخن ها
  • عقب رفتن لثه ها
  • شکستگی های که در اثر یک ضربه کوچک اتفاق می افتد

درمان پوکی استخوان در سالمندان

بسیاری از سالمندان دچار پوکی استخوان هستند و به دنبال درمان آن هستند. متاسفانه پوکی استخوان درمان قطعی ندارد اما درمان هایی وجود دارد که باعث کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت آن میکند این درمان ها شامل:

  1. از جمله درمان هایی که پزشک به فرد توصیه میکند مصرف دارو های مخصوص است. بیس فسفونات، استروژن و... از جمله دارو هایی است که پزشک آن را برای سالمند تجویز میکند.
  2. یکی دیگر از روش های پوکی استخوان، انجام فیزیوتراپی است. بسیاری از سالمندان به دلایل مختلفی نمیتوانند از خانه خارج شوند به همین خاطر یکی از خدمات شرکت مهرآوران رازی فیزیوتراپی در منزل است. 
  3. حرکات ورزشی یکی دیگر از راه های درمان این بیماری است.

10 تا از عوامل تاثیر گذار در ابتلای سالمندان به پوکی استخوان

10 تا از عوامل تاثیر گذار در ابتلای سالمندان به پوکی استخوان

عوامل زیادی وجود دارد که سالمند ممکن است دچار پوکی استخوان شود اگر شما یا پرستار سالمند  متوجه پوکی استخوان در سالمند خود شدید هر چه زود تر برای درمان آن اقدام کنید. عوامل تاثیر گذار در ابتلای سالمندان به پوکی استخوان شامل:

  1. جنسیت و ژنتیک
  2. سن
  3. تغذیه سالمند
  4. فعالیت فیزیکی
  5. دارو ها
  6. پرکاری تیروئید
  7. بیماری دیابت
  8. ارثی
  9. مصرف الکل
  10. نارسایی کلیه

مراقبت از سالمند مبتلا به پوکی استخوان

سالمندانی که دچار پوکی استخوان میشوند باید نسبت به بیماری خود آگاهی کامل را داشته باشند و بدانند که یک شکستگی کوچک احتمال شکستگی های بعدی را افزایش میدهد. پرستاران سالمند با توجه به تجربه ای که دارند میتوانند به خوبی از سالمندان نگهداری کنند. شما میتوانید برای استخدام پرستار سالمند در کرج با شرکت پرستاری مهرآوران رازی تماس بگیرید.

سالمندانی که دچار پوکی استخوان هستند درد بسیار شدید تحمل میکنند که این درد ها با استراحت در تخت  به صورت خوابیدن به پهلو و انتخاب یک تشک مناسب کاهش پیدا میکند.

یکی از مراقبت هایی که شما باید انجام بدهید تغذیه درست سالمندان است. شما میتوانید برای بهبودی این بیماری به سالمند خود خوراکی هایی همچون سبزیجات، مواد غذایی که شامل ویتامین های k، b12 و ویتامین c بدهید.

فعالیت های ورزشی برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان

فعالیت های ورزشی برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان

  • سالمندان می توانند با ایستادن کنار صندلی، برای تمرین حفظ تعادل، به نوبت یکی از پاهای خود را از روی زمین برداشته و به سمت بالا بیاورد. به طوری که انگار میخواهند به توپ ضربه بزنند.
  • اسکات زدن سبک با کمک صندلی نیز یکی از فعالیت های ورزشی است که میتواند سالمند آن را بزند، ولی بهتر است در حضور یک متخصص یا پرستار سالمند انجام شود.
  • اجرای تمرینات سبک ورزشی با استفاده از وزنه های یک کیلویی، دیگر موردی است که در تقویت عضله ها و استخوان های سالمند کمک میکند. به عنوان مثال، سالمند وزنه ها را در دست بگیرد و آرنج های  خود را به سمت سینه، به آرامی خم و راست کند.

جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در سالمندان

دو عامل برای جلوگیری از ابتلا شدن به پوکی استخوان در سالمندان وجود دارد که شامل:

  1. مصرف کلسیم به مقدار کافی
  2. ورزش منظم و درست


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید