X

بی اختیاری ادرار در سالمندان + علت و درمان

02632711000 تلفن تماس
بی اختیاری ادرار در سالمندان

این که نتوانید خودتان یا عزیزانتان به موقع به دستشویی بروید یا به طور غیرمنتظره کنترل مثانه خود را از دست بدهید می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما چه چیزی باعث بی اختیاری ادرار در سالمندان می شود و برای درمان چه کار هایی را باید انجام بدهیم؟  در این پست تمامی سوالات شما را پاسخ داده ایم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار در سالمندان هنگامی اتفاق می افتد که فرد مسن به طور تصادفی ادرار را نشت میدهد. و این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد اما در افراد مسن و سالخورده به ویژه سالمندان خانم، بسیار شایع شده است. زمانی که فرد سالمند ادرار می کند ، ماهیچه مثانه آنها سفت می شود تا ادرار را وارد مجرای ادرار کند و بعد از آن ماهیچه های اطراف پیشابراه شل می شود تا ادرار از بدن خارج کنند. زمانی که این ماهیچه ها بدون هشدار شل می شوند ، بی اختیاری در سالمندان رخ می دهد. در ادامه علت ها، علائم، درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان را برای شما عزیزان گفته ایم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بسیاری از سالمندان نیاز به مراقبت و نگهداری دارند از طرفی هم اعضای خانواده به دلایل مختلفی نمیتوانند از سالمند خود مراقبت کنند. استخدام پرستار سالمند در کرج یکی از بهترین کار هایی است که شما میتوانید برای سالمند خود انجام بدهید البته اگر سالمند شما دچار بی اختیاری ادرار است بهتر است پرستار سالمند پوشکی استخدام کنید.

علل های بی اختیاری در سالمندان چیست؟

علل های بی اختیاری در سالمندان چیست؟

بی اختیاری در سالمندان ممکن است به دلایل زیر باشد. علل های بی اختیاری در سالمندان شامل:

  • بزرگ شدن پروستات
  • سابقه انجام عمل های جراحی
  • فشار تومور به مثانه
  • سنگ مثانه
  • سابقه جراحی های ناموفق بی اختیاری ادرار
  • مشکلات سیستم عصبی
  • یائسگی سالمند
  • مصرف نوشیدنی هایی مانند الکل، کافئین
  • مصرف دارو های فشار خون، قلب، شل کننده عضلات
  • مصرف غذاهایی که سرشار از ادویه و قند است.
  • بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، دیابت
  • افتادگی اندام لگن
  • ورم مفاصل

چگونه بی اختیاری ادرار در سالمندان را درمان کنیم؟

رفتار درمانی به عنوان یک اقدام مهم در خدمات پرستاری در منزل در مهرآوران رازی است، یکی از روش های موثر برای کنترل بی اختیاری ادرار این است که شما یا پرستار سالمند با انجام دادن آموزش هایی همچون دستشویی رفتن بر اساس برنامه ریزی مشخص و تمرین های لازم برای عضلات لگن می توانید بی اختیاری ادرار در سالمندان را کنترل کنید. البته این روش برای افرادی که دچار مشکلات حرکتی و اختلالات عصبی هستند کاربرد بیشتر دارد.

چگونه بی اختیاری ادرار در سالمندان را درمان کنیم؟

یکی دیگر از روش ها آموزش مثانه است این روش به این منظور انجام می‌شود که بیمار بتواند زمان بین دو تخلیه مثانه را به مرور زمان طولانی ‌تر بکند و ادرار کردن را به تاخیر بیاندازد. اما سالمند می تواند تخلیه مضاعف بکند یعنی بیمار بعد از ادرار کردن، چند دقیقه صبر ‌کند و سپس دوباره ادرار ‌کند.  در این روش مثانه بیمار به طور کامل تخلیه میشود. 

از روش های دیگر رفتار درمانی میتوان به انجام ورزش کگل اشاره کرد. در این روش پرستار به سالمند یا اعضای خانواده به فرد مسن یاد می دهند این است که عضلات لگن را مانند وقتی که ادرار خود را نگه می دارد، منقبض بکند و 10 ثانیه در همان حالت قرار بگیرد و بعد عضلات خود را شل بکند. پرستار سالمند با انجام این حرکت باعث بهبود یافتن سالمند می شود و این روش باید در طول روز انجام بشود.

آیا بی اختیاری ادرار در سالمندان عوارض دارد؟

در حالت کلی بی اختیاری در ادرار عوارضی دارد که شامل:

  1. عفونت دستگاه ادراری
  2. شکستگی پوستی
  3. افزایش خطر بستری شدن
  4. ناراحتی روحی
  5. افسردگی برای سالمندان
  6. راش های پوستی

انواع بی اختیاری ادرار در افراد سالمند

بی اختیاری ادرار در سالمندان انواع مختلفی دارد که شامل:

بی اختیاری عملکردی

بی‌اختیاری عملکردی زمانی اتفاق می افتد که سالمند به دلیل ابتلا به بیماری هایی همچون روماتیسم ، عوارض سکته مغزی، آلزایمر یا ام اس اختلال‌های عصبی  نمی‌تواند خود را به سرعت و به موقع به سرویس بهداشتی برساند. فرد مسن معمولا وجود ادرار را حس میکند اما نمیتواند به موقع به سرویس بهداشتی برسد.

بی اختیاری فوریتی

یکی از شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در سالمندان نوع فوریتی است یعنی زمانی که سالمند ادرار خود را قبل از رسیدن به دستشویی دفع میکند.. این حالت در اثر سکته مغزی، زوال عقلی آلزایمر و.... پیش می آید.

بی اختیاری استرسی

بی اختیاری استرسی در اثر فشار به مثانه اتفاق می افتد در هنگام ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین، عطسه، سرفه و... ناخواسته ترشح میشود. حتی در بعضی از مواقع به دلیل ضعیف بودن عضلات مثانه سالمندان در هنگام بلند شدن از صندلی ادرار میکنند.

بی اختیاری مختلط

این بی اختیاری زمانی اتفاق می افتد که شما چند بی اختیاری را گرفته اید. معمولا این بی اختیاری ترکیبی از چند بی اختیاری است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید