X

مراقبت از تراکئوستومی

02632711000 تلفن تماس
مراقبت از تراکئوستومی

مراقبت از بیماران تراکئوستومی در منزل با کادر پزشکی و پرستاری حرفه ای و آموزش دیده مرکز پرستاری رازی برای راحتی شما عزیزان.

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

خدمات پرستاری در منزل را به موسسه پرستاری رازی بسپارید. ما تمام خدمات مربوط به مراقبت از تراکئوستومی در منزل را شما عرضه می داریم.  کافی است با ما تماس بگیرید.

تراکئوستومی چیست؟

بیماری تراک تنفسی- مرکز پرستاری رازی

تراکئوستومی ایجاد یک راه هوایی و تنفسی برای بیمار است از طریق یک لوله داخل تراشه که به صورت یک حفره زیر گلو دیده می شود. تراکئوستومی بر حسب نیاز بیمار ممکن است موقت یا دائم باشد.

در صورتیکه علائمی مثل مشکلات تنفسی، ترشحات چرکی، تحریک پوست و انواع آسیب های پوستی دارید سریعا با ما تماس بگیرید. کادر پرستاری ما آموزش های لازم را به شما عزیزان ارائه می دهد، هم چنین نحوه کار با دستگاه و لوله تراکئوستومی در منزل را به بهترین نحو به شما آموزش می دهند. اگر چنانچه به این خدمات نیاز داشتید، می توانید از خدمات پرستار بیمار در منزل مرکز رازی بهره مند شوید. افراد سالمند در صورت دچار به این عارضه نیاز به نگهداری و مراقب بیشتری دارند و باید در این امر بسیار مراقبت نمایید. به دلیل قدرت بدنی پایین سالمندان بهتر است بیشتر و بهتر از این عزیزان نگهداری شود تا زودتر بهبود پیدا نمایند. اگر در زمینه پرستار سالمند در کرج نیاز به خدمات داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.

همچنین شما می توانید از خدمات همراه بیمار در بیمارستان نیز بهره ببرید.

موارد استفاده از تراکئوستومی 

تجهیزات تراکئوستومی با یک نوار باریک به دور گردن بسته می شود و یک کاف به آن متصل می باشد که باید پر از هوا باشد تا از خروج آن جلوگیری کند که مانع ورود ترشحات از دهان و معده به ریه شود. در زیر لوله تراکئوستومی یک عدد گاز قرار دهید تا باعث جذب ترشحات تراکئوستومی شود این گاز از ایجاد عفونت نیز پیشگیری می کند.

در صورتیکه نیاز به خدمات تراکئوستومی در منزل داشتید، می توانید هم از خدمات ویزیت پزشک در منزل بهره مند شوید و هم خدمات تراکئوستومی در منزل به شما ارائه گردد. 

موارد استفاده از تراکئوستومی عبارتند از

  • صدمه به حنجره در اثر تروما

  • نیاز به تهویه مکانیکی دراز مدت

  • تخلیه ترشحات حجیم از راههای تنفسی و پاک سازی موثرتر ترشحات

  • پیشگیری از آسپیره ترشحات دهان و معده به راههای هوائی

  • اختلالات دائمی راه هوایی فوقانی نظیر سرطان حنجره

  • انسداد راههای هوایی

  • کاهش فضای مرده تنفسی و مقاومت راه هوایی

مزایای استفاده از خدمات تراکئوستومی در منزل

فوائد استفاده از خدمات تراکئوستومی در منزل- مرکز رازی

  1. راه هوایی مطمئنی است برای خروج ترشحات مجاری تنفسی بیمار.

  2. برای بیمارانی که مدت طولانی از دستگاه تهویه مکانیکی استفاده میکنند و راه هوایی مطمئنی برای تنفس ندارند استفاده میشوند.

  3. از ورود مواد خارجی، ترشحات دهانی یا محتویات معده به ریه در بیمارانی که کاملاً هوشیار نیستند پیشگیری میکند.

عوارض شایع در تراکئوستومی 

  1.  انسداد مجرای لوله تراکئوستومی توسط دیواره تراشه

  2.  انسداد مجرای لوله تراشه توسط ترشحات

  3.  خونریزی از محل انسزیون

  4.  آمفیزم زیر جلدی

  5.  کم باد شدن یا پارگی کاف

  6. خارج شدن اتفاقی

خدمات ساکشن برای بیماران تراکئوستومی در منزل

افرادی که تراکئوستومی شده اند، برای دفع ترشحات با دستگاه تنفس دچار مشکل هستند و نیاز به ساکشن دارند چرا که این بیماران سرفه ضعیفی دارند. 

انجام ساکشن غیر اصولی سبب ایجاد و یا افزایش خطر عفونت می شود و به دستگاه تنفسی بیمار آسیب می رساند.

لازم است حتما قبل از انجام عملیات ساکشن، فیزیوتراپی انجام شود به همین دلیل ما خدمات فیزیوتراپی در منزل را برای شما عزیزان ارائه می دهیم.

قبل از انجام عملیات با بیمار صحبت کنید و بگویید امکان دارد حین ساکشن کردن احساس ناخوشایندی داشته باشد. او را به آرامش دعوت کنید.

سپس دست خود را بشویید و ماسک بزنید.3-5 دقیقه به بیمار اکسیژن با غلظت 10 لیتر بدهید این کار باعث میشود بیمار حین ساکشن کردن دچار کمبود اکسیژن نشود.
سپس دستگاه ساکشن را روشن کنید و روی دور متوسط تنظیم نمایید ساکشن را روشن کنید و بین80-120 میلی متر جیوه قرار دهید، دور دستگاه نباید بیش از 120 میلی متر جیوه باشد لوله رابط ساکشن را به دستگاه ساکشن وصل نمایید و سر ساکشن (ترجیحا سفید رنگ) را بدون آنکه از پوشش کامل خارج کنید به لوله رابط ساکشن وصل کنید سپس بیمار را در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید. دستکش استریل بپوشید و سر ساکشن را بدون آنکه با جایی تماس پیدا کند از پوشش خارج کنید.

مقدار نرمال سالین را توسط کاتتر ساکشن بکشید . جهت چک کردن کارکرد ساکشن سر ساکشن را حدود 10 تا 15 سانتی متر وارد تراکئوستومی کرده و با یک چرخش 360 درجه به آرامی بین انگشت شست و اشاره چرخانده و آنرا از تراکوستومی خارج نمایید.
این عملیات نباید بیش از حد طول بکشد چون امکان کاهش اکسیژن بیمار و خوابیدن ریه های روی هم میشود. بسته به میزان ترشحات بیمار این عمل را چندین بار تکرار نمایید. دقت کنید در بین هر بار ساکشن کردن به بیمار 5-3دقیقه اکسیژن با غلظت 10 لیتر بدهید و لوله ساکشن را با سرم شستشو بشویید.

خدمات تراکئوستومی در منزل

ارائه خدمات تراکئوستومی در منزل- مرکز پرستاری رازی

تمیز کردن

 بخش عمده‌ای از مراقبت‌ از تراکئوستومی، تمیز کردن روزانه است. در خانه، شما مسئول بخش اعظمی از پاک‌سازی روزانه خواهید بود. می‌توانید از یک پرستار برای کمک کردن استفاده کنید. به ‌طور کلی، لوله‌های تراک با یک کانولای داخلی باید به‌ طور منظم تمیز شوند تا از انباشته شدن مخاط خشک ‌شده جلوگیری شود. پوست اطراف استوما و گردنتان نیز باید ۲ تا ۳ بار در روز تمیز شود تا خلط خشک‌ شده پاک شود و از رطوبت اضافی در گردن جلوگیری شود چون می‌تواند باعث خارش شود.


ساکشن کردن

 شما و پرستارانتان باید نحوه ساکشن کردن را آموزش ببینید تا بتوانید ترشحاتی را پاک کنید که با سرفه کردن از بین نمی‌روند. ساکشن کردن ممکن است موجب سرفه شود و شما یک احساس موقتی از تنگی نفس داشته باشید. در طول زمان، شما با این احساس آشنا می‌شوید و قادر به مدیریت آن خواهید بود. اگر رنگ خلط  تغییر ‌کند، باید به پزشک خود اطلاع دهید.


دوش گرفتن

 وقتی با تراکئوستومی دوش می‌گیرید باید خیلی مراقب باشید. برای جلوگیری از ورود آب به ریه‌ها، باید دهانه مجرا در گلویتان و لوله تراک را با پوشش ضد آب بپوشانید. قبل از استحمام، باید این تدارکات را تهیه کنید.


تغییرات لوله

 بسته به نوع لوله تراکئوستومی و توصیه کادر پزشکی‌تان، لوله باید برای هر ۱ تا ۳ ماه با یک نمونه جدید تعویض شود. یک پزشک معمولاً اولین تعویض در بیمارستان را انجام می‌دهد. بسته به بیمه‌ای که دارید، نوبت‌های تعویض بعدی می‌تواند در خانه انجام شود. در بسیاری از موارد، پرستاران را می‌توان برای تعویض ایمن لوله‌های تراکئوستومی آموزش داد. اگر لوله بسته شود و یا بیرون بیاید، آن‌ها باید برای انجام یک تعویض اضطراری آموزش‌دیده باشند.


تجهیزات

 رفتن به خانه همراه با تراکئوستومی، مستلزم این است که تجهیزاتی را به همراه داشته باشید. شما ممکن است به اکسیژن و یا دستگاه ونتیلاتور نیاز داشته باشید و یا ممکن است یک ماسک ویژه داشته باشید که بتواند هوا را با فشار به ریه‌های شما بفرستد . بیشتر مردم به دستگاه مکش قابل‌حمل نیاز دارند تا به بیرون کشیدن خلط کمک کنند. این روش همچنین نیاز به کاتترهای یک‌بارمصرف ساکشن  و محلول نمک دارد. شما و پرستارانتان در مورد نحوه استفاده از تمام تجهیزات ویژه خود قبل از رفتن به خانه آموزش خواهید دید.

برخی از آموزش ها و خدمات در منزل مرکز رازی : آزمایش در منزل - سوند معده در منزل

تعویض و یا خارج کردن لوله تراکئوستومی در منزل

تعویض و خارج کردن لوله تراکئوستومی در منزل- مرکز پرستاری رازی

بیمارانی که برای مدت زیادی از لوله تراکئوستومی استفاده می کنند بهتر است قبل از خارج کردن و یا تعویض آن ابتدا آندوسکوپی انجام دهند تا از نبودن انسداد مکانیکی در مسیر راههای تنفسی بیمار مطمئن شویم.

سپس با کاهش تدریجی کالیبر لوله و بستن متناوب آن به مدت کوتاه در روز اول و افزایش تدریجی طول مدت زمان آن در روز بعد و موقع خواب، چنانچه بیمار بتواند 24 ساعت انسداد لوله را تحمل کند، می توان لوله را حذف کرد. در حین انجام این کار، بیمار باید کاملا تحت نظر بوده و علایم حیاتی چک گردد.

نکات مراقبتی از بیمار تراکئوستومی در منزل

نکات مراقبتی بیماران تراک در منزل- مرکز پرستاری رازی

  • قبل از هر بار تغذیه چک کنید کاف تراکئوستومی پر از هوا باشد.

  • مراقب باشید کاف را قیچی نکنید. در صورت قیچی شدن یا سوراخ شدن کاف با ما تماس بگیرید. و مراقب باشید تراکئوستومی از جای خود خارج نشود.

  • در حین استراحت کردن  پتو، ملحفه و … روی تراکئوستومی بیمار را مسدود نکند.

  • از ارتباط بیمار با افرادی که مبتلا به سرما خوردگی یا دیگر عفونتهای دستگاه تنفسی هستند جلوگیری کنید.

  • مراقب باشید محل استراحت بیمار عاری از گرد و خاک باشد و اگر مگسی وجود دارد از پشه بند و یا پارچه توری برای جلوگیری از وارد شدن پشه و مگس در لوله تراکئوستومی استفاده کنید.

  • هیچ شی ء خارجی را هرگز وارد تراکئوستومی نکنید.

  • در صورتی که گاز زیر تراکئوستومی آلوده به ترشحات گردید و مرطوب شد، چندین بار در روز باید تعویض شود.

  • در صورت آلوده شدن بند تراکئوستومی به ترشحات با رعایت اصول ایمنی آن را تعویض نمایید.

  • بند تراکئوستومی را طوری ببندید که دو انگشت به راحتی از زیر آن رد شود.

سخن پایانی

 در آخر اگر برای بیمار یا سالمند خود نیاز به پرستار در منزل دارید ما بعنوان یک موسسه خدمات پرستاری متعهد و مجرب آماده ارائه خدمت به شما هموطنان عزیز و گرامی و اعزام نیرو جهت نگهداری از بیمار و یا سالمند در منزل شما می باشیم.

مرکز رازی با کسب سابقه بسیار و درخشان در ارائه خدمات در امور پزشکی و پرستاری و هم چنین با داشتن کادری مجرب و متخصص می تواند بهترین امکانات و خدمات را برای شما به ارمغان بیاورد. شما می توانید با صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و اقدام به درخواست پرستار مناسب خود را داشته باشید.

نکته اساسی اعتماد و اطمینان در وهله اول به موسسه پرستاری است که برای ارائه خدمات به شماست و در مرحله بعدی اطمینان به شخص پرستاراست چرا که ممکن است پرستارزمان زیادی را با بیمار در منزل بگذراند و همین حس اطمینان در بهبود فرد نقش بسزایی دارد.

دیگر خدمات موسسه پرستاری رازی در کرج

از مهم ترین خدمات ارائه شده در موسسه پرستاریی رازی در کرج می توان به این موارد اشاره نمود:

استخدام پرستار در منزل

 پرستار شبانه روزی در منزل

پرستار ساعتی در منزل

همدم سالمند در منزل
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید