X

9 روش درمان فشار خون در سالمندان

02632711000 تلفن تماس
فشار خون در سالمندان

بیشترین علت های سکته مغزی و از مهم ترین علائم بیماری های قلبی، فشار خون بالا در سالمندان است. بسیاری از سالمندان با افزایش سن فشار خون بالا میگیرند که برای رفع آن 9 روش وجود دارد که ما در این سایت برای شما آورده ایم.

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

فشار خون در سالمندان  چیست؟

فشار خون بالا در سالمندان بستگی به عمکرد قلب دارد یعنی زمانی که قلب خون را با فشار بالا پمپاژ میکند و به همین دلیل خون با سرعت بالا در کانال های باریک جریان می یابد و همین امر باعث میشود فشار خون فرد بیمار بالا میرود ولی اگر قلب ضعیف کار کند باعث افت فشار میشود.

فشار سیستولیک به بالاترین فشار خون گفته میشود که این فشار باعث میشود که با انقباض ماهیچه قلب، خون فرد بیمار از قلب به سایر نقاط بدن فرستاده میشود. به پایین ترین میزان فشار، فشار دیاستولیک میگویند که مربوط به زمان استراحت و خواب است.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که فشار خون نرمال در سالمندان چه قدر است؟

درفشار خون بالا یعنی فشار سیستولیک میزان نرمال آن باید پایین تر از 120 باشد و در فشار خون پایین یعنی دیاستولیک باید میزان فشار خون پایین تر از 80 باشد. اگر فشار خون سالمند شما از این حد بالا تر است باید به پزشک مراجعه نمایید.

بسیاری از خانواده ها به دلایل زیادی نمیتوانند از سالمند خود مراقبت و نگهداری کنند به همین خاطر پرستار سالمند استخدام میکنند شما میتوانید برای استخدام پرستار سالمند در کرج با موسسه پرستاری مهرآوران رازی تماس بگیرید.

علائم فشار خون در سالمندان

یکی از علائم فشار خون میتوان به سردرد اشاره کرد برخی سالمندان امکان دارد به دلیل فشار خون بالا سردرد بگیرند که اعضای خانواده یا پرستار سالمند نباید آن را نادیده بگیرند. مشکلات بینایی میتواند یکی از علائم فشار خون بالا در سالمندان باشد بسیاری از افراد سن بالا ممکن است در دید مشکلاتی داشته باشند یا به نور حساسیت داشته باشند.  البته شما باید یک نکته را در نظر بگیرید که در حالت کلی فشار خون بالاهیچ علامتی ندارد و به همین خاطر بهتر است هر ماه یک بار فشار خون سالمندان چک شود تا در صورت بالا یا پایین بودن آن به دکتر مراجعه کنید.

علائم فشار خون در سالمندان

علل فشار خون در سالمندان  

برخی از دلایل وجود دارند که سالمندان به این دلایل فشار خونشان بالا یا پایین برود این دلایل شامل:

  • استرس بالا
  • افزایش سن
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد نمک
  • مصرف کم سبزیجات

9 راه درمان فشار خون در سالمندان

 در حالت کلی تغییر دادن سبک زندگی برای کنترل فشار خون بالا موثر است. برخی از این تغییرات شامل:

کاهش وزن

تحقیقات نشان میدهد که افرادی که اضافه وزن دارند فشار خون بالایی هم دارند پس بهتر است اگر سالمند شما اضافه وزن دارد با ورزش های مناسب وزن او را پایین بیاورید.

ورزش منظم

بهترین راه کاهش چربی و کاهش فشار خون ورزش منظم است شما میتوانید با روزی 30 دقیقه تمرین فشار خون سالمند خود را پایین بیاورید.

کاهش مصرف سدیم

بسیاری از مردم در طول روز حداقل 3400 میلی گرم سدیم مصرف میکنند در حالی که میزان نرم سدیم در روز 2300 میلی گرم است. اما سالمندانی که دچار فشار خون بالا هستند باید در طول روز 1500 میلی گرم سدیم مصرف کنند.

کنترل فشار خون در منزل

شما یا پرستار سالمندتان در کرج باید هر چند روز یک بار فشار سالمند را چک کنید تا در صورت بالا بودناقدامات لازم را انجام دهید.

داشتن تغذیه سالم

یکی بهترین راه های پیشگیری و درمان از فشار خون بالا، داشتن یک تغذیه مناسب و سالم برای سالمندان است. از غذاهای حاوی سدیم به شدت دوری کنید و به سالمند خود تا حد امکان ندهید.

مصرف پتاسیم

سالمندتان باید در طول روز پتاسیم مصرف کند غذاهایی که حاوی پتاسیم است شامل:

  • موز
  • زرد آلو
  • خربزه
  • اسفناج
  • سیب
  • سیب زمینی
  • آجیل و حبوبات

مصرف نکردن الکل

مصرف الکل باعث بروز مشکلاتی میشود که یکی از آن ها فشار خون بالا است پس بهتر است سالمند شما نوشیدنی های الکلی مصرف نکند.

ترک سیگار

کشیدن سیگار در سنین بالا میتواند فشار خون را بالا ببرد پس بهتر است.

اعداد  روی دستگاه فشار خون سالمندان

بعد از گرفتن فشار خون دو عدد در نمایشگر نشان داده میشود به عنوان مثال عدد 120 بر روی 80 یا همان 12 بر روی 8 است. عدد بالا یعنی 12 به معنای فشار خون بالا است و عدد پایین یعنی 8 فشار خون پایین است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید