X

علائم سکته قلبی در سالمندان چیست؟

02632711000 تلفن تماس
علائم سکته و بیماری قلبی در سالمندان

سکته قلبی یکی از عارضه های شایع در میان سالمندان می باشد. سالمندان و خانواده آن ها باید با علائم آن آشنا تا بتوانند از عوارض خطرناک بیماری های قلبی جلوگیری نمایند.

مرکز پرستاری پزشکی رازی
مرکز پرستاری پزشکی رازی

بیماری قلبی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که اکثر سالمندان ممکن است به آن مبتلا شوند. اگر بیماری های قلبی در ابتدای مبتلا شدن فرد، شناسایی شود می توان تا حد زیادی از عوارض ناشی از سکته قلبی جلوگیری نمود. همچنین با رعایت نکاتی می توانید از مبتلا شدن  به این بیماری در دوران کهنسالی جلوگیری نمایید. در این مقاله قصد داریم شما را با علائم سکته قلبی در سالمندان آشنا سازیم تا در صورت مواجه با آن در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه نمایید. بهترین درمان سکته قلبی در سالمندان، پیشگیری از حملات قلبی است بنابراین هرگز معاینات دوره ای را نادیده نگیرید.

برای مراقبت از سالمندان خود به صورت 24 ساعته می توانید از خدمات پرستار سالمند در کرج بهره ببرید.

سکته قلبی چگونه رخ می دهد؟

سکته قلبی یا حمله قلبی (انفارکتوس ميوکارد) زمانی اتفاق می افتد که بافت قلب اکسیژن کافی دریافت نکند و این کمبود اکسیژن باعث آسیب به عضله قلب می شود. بیماری عروق کرونر (Coronary artery disease)، شایع ترین علت حمله قلبی و علت اصلی مرگ و میر در افراد مسن است. به بیان دیگر فشارخون وقتی بالا می‌ رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود، همین عامل آغازی است برای بروز سکته قلبی است.

مهم‌ ترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جداره های سرخرگ‌ رسوب می کند و فرد بیشتر در معرض فشارخون بالا قرار خواهد گرفت. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشارخون تاثیر دارند.

برای استفاده از خدمات انجام  نوار قلب در منزل  با موسسه پرستاری رازی تماس بگیرید. اگر سالمند شما دچار بیماری قلبی است بهتر است از خدمات پرستار شبانه روزی در منزل بهره مند شود. پرستار در منزل به صورت مداوم شرایط او را کنترل و از بروز سکته قلبی و عوارض آن جلوگیری می کند.

آشنایی با علائم سکته قلبی در سالمندان

علائم سکته قلبی در سالمندان که باید به آن توجه نمایید.

از مهم ترین علائم سکته قلبی در سالمندان، احساس درد در قفسه سینه است که بیش از چند دقیقه به طور انجامد. اگرچه درد قفسه سینه یکی از مهم ترین نشانه های سکته قلبی است، اما گاهی ممکن است بر اثر بیماری های دیگری مانند سوء هاضمه، درد معده، ذات الریه یا سایر بیماری ها باشد. از مهم ترین نشانه ها و علائم سکته قلبی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • احساس درد در قفسه سینه
  • درد  در پشت  بدن، شانه، گردن یا بازوها (ممکن است احساس کنید درد قفسه سینه به سمت این مناطق حرکت می کند)
  • سرگیجه
  • خستگی و ضعف
  • حالت تهوع

این نشانه ها در همه افراد یکسان نیست و ممکن است فردی دچار سکته قلبی شود ولی دردی قفسه سینه حس نکند.

با روش های مراقبت از بیمار سکته قلبی در منزل آشنا شوید.

چگونه می توان از ایجاد بیماری قلبی در سالمندان جلوگیری نمود؟

با رعایت نکاتی تغذیه ای و ورزشی می توان از ابتلا به این بیماری در دوران کهنسالی جلوگیری نمود اما با این حال ممکن است باز هم به این بیماری مبتلا شوید. مهم ترین توصیه برای افراد سالمند مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایشات لازم است تا در صورت ابتلا به بیماری قلبی و یا فشار خون از بروز سکته قلبی پیشگیری و اقدام به درمان بیماری نمایند.

از مواردی که می توان برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری قلبی انجام دهید می توان به این موارد اشاره نمود:

  • رعایت رژیم غذایی (پرهیز از غذاهای چرب، استفاده از سبزیجات و مواد غذایی پرفیبر )
  • داشتن وزن ایده آل
  • اگر فردی در خانواده شما دچار بیماری قلبی است، سعی کنید که سالانه یک یا دوبار تست قلب و چکاب کامل دهید.
  • مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی را به حداقل برسانید.
  • کاهش استرس 
  • مراجه مرتب به پزشک در دوران سالمندی

اگر در خانواده فردی به بیماری قلبی مبتلا بوده حتما به پزشک خود این نکته را یاد آور شوید و به صورت مدام تحت نظر باشید. زیرا بیماری قلبی از بیماری های ارثی است که ممکن است به آن مبتلا شوید حتی در دوران جوانی و کودکی.

عوارض ناشی از سکته قلبی در سالمندان

سکته قلبی در سالمندان بسته به اینکه سکته شدید باشد یا ضعیف دارای عوارض مختلفی است. از عوارض سکته قلبی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • احتمال وقوع سکته دوم (در صورت بروز سکته دوم سلول های  ناحیه دیگر قلب که زنده هستند در اثر کمبود اکسیژن میمیرند.)
  • نارسایی قلبی (اختلال در عملکرد گردش خون)
  • پارگی در ناحیه میوکارد قلب ( یک بافت ماهیچه ای است که در دیواره قلب قرار دارد)
  • مشکل آریتمی ( کاهش یا افزایش ضربان قلب)
  • نارسایی کلیه (جریان خون به کلیه ها کاهش یافته که منجر به نارسایی کلیه می شود)
  • مرگ ناگهانی
  • اختلالات دریچه ای

عوارض سکته قلبی در سالمندان

روش های درمان سکته قلبی

بر حسب میزان صدمات وارد شده به قلب و ماهیچه های آن می توان از درمان های مختلفی بهره برد. از این درمان ها می توان به این موارد اشاره نمود:

  • آنژیوپلاستی: در این روش یک بالن کوچک را با استفاده از یک لوله وارد رگ‌های قلبی و عروقی می کنند. سپس با باد کردن بالن، موجب باز شدن رگ‌ های قلب می شود. 
  • عمل جراحی بای پس(عمل قلب باز): شریان‌های مسدود شده خون باز شده و به پمپاژ خون در بدن کمک بسیاری خواهد کرد.
  • عمل جراحی دریچه قلب: دریچه مصنوعی را که از جنس فلز یا سنتز حیوانی است را، با دریچه اصلی تعویض می‌کنند.
  • پیوند قلب: زمانی که مشکل به قدری بزرگ باشد که نتوان آن را حل کرد، قلب دیگری جایگزین قلب فرد می‌کنند.  

داروهایی که مصرف آن از بروز سکته قلبی در سالمندان جلوگیری می کند.

معمولا با افزایش سن و رسیدن به دوران کهن سالی پزشکان داروهایی را به سالمندان تجویز می کنند که با مصرف آن ها احتملا بروز سکته قلبی کاهش می یابد. البته به هیچ وجه نباید این داروها را به صورت خودسرانه مصرف نمایید. چند نمونه از ان داروها می توان به این موارد اشاره نمود: استاتین، آسپرین، ترومبولیتیک، مسدودکننده‌های بتا.

ورزش های مناسب برای بیماران قلبی

داشتن یک برنامه ورزشی منظم می‌ تواند موجب بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی فرد سالمند شود. بهتر است ورزش را به صورت یک برنامه روزانه و روتین داشته باشید. انجام برخی از ورزش ها برای سالمندان مضر بوده و با انجام آن احتمال بروز سکته قلبی بیش از قبل افزایش می یابد مانند دو، بسکتبال، والیبال، فوتبال، ورزش‌های رزمی و ... اما از ورزش های مفید می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. دوچرخه سواری
  2. شنا
  3. پیاده روی

مواد غذایی مناسب برای بیماران قلبی

افراد سالمند که مبتلا به بیماری قلبی شده اند باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال نمایند. میوه‌ه و سبزیجات به دلیل فیبر بالایی که دارند، می‌توانند برای بدن بسیار مفید باشند. آنتی اکسیدان، پلی فنل‌ها، ویتامین‌های مختلف C، A، E و… از دیگر مواد مغذی در این میوه‌ها و سبزیجات ‌ها هستند. همچنین حبوبات حاوی مقدار زیادی منگنز، منیزیم، موادمغذی، ویتامین و… است و باید در وعده غذایی سالمندان قرار گیرد. 

مصرف گردو، بادام، کشمش، دانه چیا، دانه کتان و… خواص بسیاری زیادی برای بدن دارند. هرکدام از این دانه‌های خواص درمانی خاص خود را دارند، فواید استفاده از آن‌ها تنها محدود به قلب نمی باشد. از دیگر غذاهای که مصرف آن ها مانعی ندارد می توان به روغن‌های گیاهی، لبنیات، گوشت و ماهی و تخم مرغ اشاره نمود. البته توجه نمایید درمورد رژیم غذایی خود حتما با پزشک معالج مشورت نمایید. اگر چربی خون بالایی دارید مصرف بسیاری از مواد غذایی برای شما مضر است.

علايم باليني سکته حاد قلبي در افراد ميانسال و سالمند

سکته قلبي نماد کشنده بيماري هاي قلبي عروقي به شمار مي رود که معمولا در افراد بالاي 45 سال رخ مي دهد. شيوع عواملي مانند چاقي، فشارخون بالا، ديابت و سندرم هاي متابوليک، خطر گسترش بيماري هاي قلبي عروقي زودرس را در افراد ميانسال افزايش داده است.

منبع مقاله: sid.ir

برای استفاده از خدمات پرستاری در منزل با موسسه رازی در کرج تماس بگیرید. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید